10 zasad - jak założyć własną, profesjonalną fermę drobiu
Każdą działalność gospodarczą należy prowadzić ostrożnie. Zawsze istnieje duże prawdopodobieństwo, że firma szybko się rozwinie, albo upadnie i zbankrutuje. W kwestii zakładania własnej fermy drobiu trzeba wiedzieć, że zapotrzebowanie na produkty drobiowe jest wysokie. Co więcej, rośnie z roku na rok. Mięso drobiowe jest uznawane za najzdrowsze obok mięsa ryb. Istnieje zatem wiele możliwości szybkiej rozbudowy biznesu rolniczego, jakim jest ferma drobiu, nawet pomimo trudnej konkurencji. Należy jednak poznać podstawy tego biznesu hodowlanego i za nimi podążać. Twój zwrot z inwestycji będzie wtedy szybki.
Oto 10 zasad – jak założyć własną fermę drobiu:
1. Wybierz swój sektor hodowli drobiu
Hodowla drobiu to szeroka gałąź hodowli. Zasadniczo istnieją dwa jej główne rodzaje: hodowla brojlerów na mięso i hodowla niosek na jaja. Najpopularniejsze są kury, ale można też postawić na kaczki, gęsi, indyki, czy nawet perliczki. Wiele ferm drobiu prowadzi działalność w kilku różnych sektorach. Może to być produkcja paszy drobiowej, wylęgarnia jaj i hodowla kurcząt. Możesz prowadzić ubojnię oraz przetwarzanie mięsa i jaj. Zdecyduj, czy chcesz działać we wszystkich sektorach. Czy lepiej będzie ograniczyć działalność do tylko jednego lub dwóch wybranych sektorów. Jest to istotne szczególnie na początku, bo masz jeszcze wtedy małe doświadczenie.
2. Wybierz typ/gatunek/rasę hodowanych ptaków
Doświadczeni właściciele ferm drobiu mogą hodować wiele gatunków, ras czy odmian ptaków. Jednak mała debiutująca ferma drobiu powinna zacząć od skupienia się na dwóch góra trzech rodzajach ptaków. Dopiero potem można dodać ich ewentualnie więcej, w miarę wzrostu doświadczenia i rozwoju firmy. Specjaliści uważają, że zasadniczo najlepiej jest rozpocząć hodowlę drobiu od produkcji mięsa, niż produkcji jaj.
3. Ustanów lokalizację swojej przyszłej fermy
Ferma drobiu powinna być w najbardziej odpowiedniej lokalizacji, z dala od miasta i osiedli ludzkich. Nie stawaj jej jednak za daleko, by nie podwyższać kosztów transportu na rynki zbytu. Ważne jest przy tym, aby lokalizacja posiadała wszystkie niezbędne przyłącza i urządzenia. Lokalizacja fermy drobiu nie może też budzić kontrowersji i niesnasek wśród okolicznych mieszkańców.
4. Utwórz logo swojej fermy
Zanim zaczniesz cokolwiek załatwiać w urzędach i kupować, ustal własne unikalne logo firmy-gospodarstwa. Wyrób potem pieczątkę z logiem fermy oraz adresem i numerami działalności nadanymi w urzędach. Twoje logo będzie wszędzie na produktach rolnych, które wprowadzisz na rynek – to najlepsza reklama!
5. Rozpowszechniaj też gdzie możesz informacje o swojej fermie
Reklamuj swoją fermę drobiu samodzielnie oraz przy pomocy profesjonalnych firm marketingowych.
6. Uzyskaj pomoc finansową
Chodzi głównie o dofinansowanie ze strony państwa lub ze środków unijnych oraz kredyty. Aby dowiedzieć się, czy możesz liczyć na dofinansowanie swojej fermy drobiu, musisz udać się do najbliższego Ośrodka Doradztwa Rolniczego lub Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Największym kosztem przy zakładaniu fermy drobiu jest zakup działki. Następnie koszty pochłania budowa budynków hodowlanych i zapleczowych z niezbędnym wyposażeniem oraz ogrzewaniem. Mimo wysokiej ceny warto wprowadzić urządzenia zwiększające wydajność. Potrzebne będą też fundusze na wypłatę pensji dla personelu pracowniczego.
7. Zatrudnij specjalistów
Zatrudnij doświadczonych pracowników i sprawną księgową lub zwróć się do firmy księgowej. Wiele aspektów hodowli drobiu powinno być obsługiwane wyłącznie przez ludzi, którzy bardzo dobrze znają ten typ produkcji rolnej.
8. Menedżer
Jeśli cię na to stać, zatrudnij też sprawnego menedżera. Odciąży Cię on od pracy i pomoże podwoić zyski.
9. Strategia sprzedaży
Sprzedaj swoje produkty rolnicze w wielu dobrych miejscach. Staraj się wypracować jak największy rynek zbytu na swoje towary. Zacznij nawiązywać w tym celu kontakty i ustal przyszłych odbiorców, zanim jeszcze zaczniesz pierwszy cykl produkcyjny. Poznaj też swojego docelowego konsumenta, jego oczekiwania i gusta. Staraj się jak najlepiej im sprostać.
10. Bądź w internecie
Stwórz swoją stronę i/lub sklep internetowy, jeśli to tylko możliwe. Sprzedaż lub tylko reklama i oferta marketingowa zamieszczane w Internecie to obecnie bardzo ważny kierunek działania każdej firmy! Coraz więcej ludzi wyszukuje i kupuje produkty spożywcze w Internecie.