KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • Narodowy Instytut Wolności
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • ODR Bratoszewice

WYSZUKIWARKA

Więcej niż żywność - funkcjonalne jedzenie

Opublikowano 19.08.2018 r.
Coraz popularniejsza w Europie staje się żywność funkcjonalna, czyli wzbogacona o właściwości uwzględniające specyficzne potrzeby wybranych grup konsumentów. Jak wynika z raportu „Innowacyjność vs. zdrowie. Szanse dla marek spożywczych” opracowanego przez Mintel dla Banku Zachodniego WBK, w ciągu 5 lat liczba produktów z oświadczeniami o funkcjonalności, wprowadzonych na rynek w Europie wzrosła aż o 67%. Na Starym Kontynencie za blisko 2/3 konsumpcji żywności funkcjonalnej odpowiadają rynki Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji i Holandii.

Wartość globalnego rynku żywności funkcjonalnej jest szacowana na 129 mld dolarów, a firma Adiuvo Investments prognozuje, że sprzedaż dla tej kategorii produktów spożywczych na całym świecie może w 2024 r. osiągnąć wartość aż 253 mld dolarów. 

Według raportu „Innowacyjność vs. zdrowie. Szanse dla marek spożywczych” funkcjonalność jest obecnie jednym z kluczowych trendów na rynku spożywczym. Jak podkreśla Renata Dutkiewicz, dyrektor ds. Sektora Spożywczego i FMCG w Banku Zachodnim WBK, rozwinięcie tego typu produkcji daje firmom spożywczym możliwość osiągnięcia przewagi konkurencyjnej i ma potencjał eksportowy. Wyniki badania konsumenckiego Mintel potwierdzają możliwość osiągania wyższych zysków ze sprzedaży produktów funkcjonalnych – więcej niż co trzeci Włoch, Hiszpan i Polak i blisko co czwarty Francuz i Niemiec przyznaje, że jest skłonny zapłacić wyższą cenę za tego typu żywność.

Jedną z najbardziej dynamicznie rosnących kategorii produktów funkcjonalnych są te wspomagające kontrolę wagi oraz przyrost masy mięśniowej, skierowane przede wszystkim do osób aktywnie uprawiających sport. Autorzy raportu zwracają przy tym uwagę na ważną kwestię. Osoby wybierające produkty o takiej funkcjonalności liczą bowiem także na ich naturalność pod względem stosowanych składników oraz atrybuty związane ze smakiem.

Przykładowo, aż 63% konsumentów brytyjskich, którzy sięgają po produkty adresowane do sportowców, wymieniłoby swoją regularną przekąskę na funkcjonalną, gdyby tylko oba wyroby smakowały podobnie. Jeśli benefity funkcjonalne, to tylko smaczne – podkreśla Renata Dutkiewicz z Banku Zachodniego WBK.

Ciekawym przykładem pozycjonowania „funkcjonalnego” przywoływanego w raporcie „Innowacyjność vs. zdrowie. Szanse dla marek spożywczych” są też produkty zapewniające komfort i relaks. Ten rodzaj konceptu produktowego wykracza poza prozdrowotne właściwości żywności i napojów funkcjonalnych. Pomaga zachować nie tylko fizyczną, ale i duchową formę.

To nadal dość niszowa kategoria, ale doskonale wpisuje się w potrzeby współczesnego, zabieganego konsumenta. Właściwości relaksacyjne to funkcjonalność, której zaczyna poszukiwać coraz większa liczba osób, szczególnie pod koniec dnia, aby zapewnić sobie chwilę wytchnienia i odpoczynku – mówi Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst z firmy Mintel.

Źródło: BZ WBK

 

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj

POWIĄZANE TEMATY:żywność funkcjonalna
Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO