KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Województwo Podlaskie
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • Narodowy Instytut Wolności
  • Partner serwisu KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
  • województwo łódzkie
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie

WYSZUKIWARKA

Jakie właściwości mają śliwki?

Opublikowano 02.08.2019 r.
Śliwkowy sezon już rozpoczęty! Możemy cieszyć się ich wspaniałym smakiem. Warto wiedzieć jednak, co dobrego dostarczamy organizmom sięgając po śliwki.

Te niewielkie, soczyste owoce towarzyszą ludzkości od najdawniejszych czasów. Znaleziska archeologów wskazują, że delektowano się nimi już w Starożytnym Egipcie. Dziś na świecie występuje ok. 6 tysięcy gatunków śliwy! Najbardziej znane to: węgierki, stanley, mirabelki i renklody.

Dlaczego warto spróbować śliwek? 

Śliwki są bardzo dobrym źródłem cennego błonnika, którego zawartość docenią osoby mające problem z zaparciami (dobrym sposobem na zaradzenie tej dolegliwości jest codzienne spożywanie kilku śliwek świeżych, ale także suszonych, uprzednio namoczonych w wodzie). Licznie występujące i silne przeciwutleniacze (witaminy A, C, E i polifenole) wykazują natomiast działanie antyrakowe - odpowiadają za niszczenie tzw. wolnych rodników. Regularne spożywanie śliwek korzystnie wpływa także na poziom naszego cholesterolu. 

Śliwki mają mało kalorii

Zaletą owoców jest także niskokaloryczność - 100 g śliwek dostarcza organizmowi około 45 kcal, co więcej owoce te (dzięki zawartości pektyn) bardzo szybko dają nam poczucie sytości. Raczej nie zjemy ich w nadmiarze…

A może suszona śliwka?

Bardzo cenne i pyszne są także śliwki w postaci suszonej. Co ciekawe, znajduje się w nich nawet kilkakrotnie więcej witaminy A i błonnika (nawet 7 razy więcej) niż w owocach świeżych. Docenić je powinny zwłaszcza osoby borykające się z nieprawidłową pracą jelit. Jest jednak jedno „ale” szczególnie ważne dla osób dbających o linię. Suszone śliwki są stosunkowo wysokokaloryczne – mogą mieć nawet do trzech razy więcej kalorii niż te zerwane bezpośrednio z drzewa. 

Śliwka jako kosmetyk?

Okazuje się, że śliwkę wykorzystać można z powodzeniem także jako kosmetyk naturalny. Pomocna bywa przy problemach z pękającymi naczynkami (dzięki witaminom K i C) oraz jako środek opóźniający starzenie się skóry. Warto zatem dodawać je do najróżniejszych maseczek lub delikatnie pocierać twarz sokiem owocowym lub samym miąższem.

Sierpień i wrzesień to znakomity czas, by smak śliwek zachować na zimowe miesiące. Polecamy wykonać domowe konfitury, marynaty, dżemy lub kompot. Do dzieła i smacznego! 

 

kontakt1.jpg
Magdalena Przybylak Zdanowicz

Dziennikarka i współautorka poradników zielarskich, kosmetycznych (z serii "ABC Kosmetyki Naturalnej") i kulinarnych. Miłośniczka gotowania, kuchni francuskiej, kosmetyki naturalnej i powrotu do źródeł.

Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj

 

Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO