KalendarzRolników.pl
Nie masz jeszcze konta?

Partnerzy portalu

Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
Partner serwisu Województwo Podlaskie
Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
Krajowa Rada Izb Rolniczych
KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
28 czerwca 2019

Właściwości zdrowotne cukinii i kabaczków

Cukinie i kabaczki to popularne w naszym kraju warzywa, które szczególnie chętnie jemy latem. Są lekkostrawne, mało kaloryczne i przede wszystkim bardzo smaczne. Stale zyskują na popularności, chętnie uprawiamy je w przydomowych ogródkach. Sprawdźcie więc, jakie mają właściwości prozdrowotne, jakich substancji odżywczych dostarczamy naszemu organizmowi jedząc cukinie oraz, jak przygotować z nich pyszne dania.

cukinia

Cukinia i kabaczek to odmiany dyni warzywnej, które pochodzą one z Włoch. Tam zielone dynie nazywano „zucchina”. Oznacza to małą dynię. W Polsce funkcjonują dwie nazwy – cukinia i kabaczek. Mimo, że cukinia i kabaczek są przedstawicielami tego samego gatunku, mogą znacznie się od siebie różnić. W zależności od odmiany, cukinie mają barwę od jasnozielonej, przez żółtą do ciemnozielonej. Znane są także odmiany pasiaste oraz różniące się znacznie kształtem od typowej cukinii. Odmiany nie różnią się od siebie jednak właściwościami i zawartością substancji odżywczych. Ich ilość zależy w główniej mierze od jakości gleby, na której są hodowane.

Wartości odżywcze cukinii

Cukinia ma bardzo niską wartość kaloryczną, 100 gram tego warzywa to zaledwie 20 kcal. Cukinie zawierają niewielkie ilości węglowodanów – około 3 g w 100 gramach, 1 gram białka, nieznaczną ilość tłuszczów – 0,1 gram oraz niewielkie ilości błonnika. Ponad 90% masy cukinii to woda. Mimo niewielkiej wartości kalorycznej, cukinie są jednak bogatym źródłem witamin i minerałów. W cukinii w znacznych ilościach znajdziemy więc witaminy z grypy B – B1, B2, B3, B6 orazkwas foliowy, duże ilości witaminy C oraz witaminę A. Cukinie są także źródłem minerałów: wapnia, potasu, żelaza, magnezu, fosforu i sodu.

Właściwości prozdrowotne

Cukinie i kabaczki mają właściwości alkalizujące. Można je więc jeść w większych ilościach w przypadku zakwaszenia organizmu. Jedzenie dużych ilości kabaczków podnosi pH ustroju i reguluje odczyn płynów ustrojowych do prawidłowego poziomu. Z tego samego powodu dania z cukinii są dobrą propozycją dla osób cierpiących z powodu nadkwaśności. Cukinie zwiększą pH soku żołądkowego, co wpłynie korzystnie na trawienie. Złagodzi też typowe objawy nadkwaśności jak zgaga czy bóle żołądka. Owoce cukinii, zwłaszcza przygotowane w sposób lekkostrawny, polecane są również osobom z wrzodami żołądka i dwunastnicy. Jako warzywo o niewielkim indeksie glikemicznym cukinie i kabaczki poleca się osobom chorującym na cukrzycę. Włączenie cukinii na stałe do diety zmniejsza również ryzyko rozwoju nowotworów układu pokarmowego. Cukinie zawierają także dwa ważne dla oczu barwniki – luteinę i zeaksantynę. Wpływają korzystnie na siatkówkę zmniejszając ryzyko rozwoju zwyrodnienia plamki żółtej. Również pestki cukinii i kabaczków mają właściwości prozdrowotne. Ich skład jest zbliżony do pestek dyni. Znajdują więc zastosowanie w zwalczaniu pasożytów. Działają także przeciwnowotworowo. Zawierają duże ilości minerałów oraz niezbędne, nienasycone kwasy tłuszczowe.

Cukinie dla dzieci

Ze względu na lekkostrawność, cukinie można podawać już niemowlętom po 6 miesiącu życia. Warto wprowadzać je do diety maluchów ze względu na wysoką zawartość witamin i minerałów. Owoce cukinii mają również ciekawą właściwość – nie gromadzą metali ciężkich. Jest to zatem produkt bezpieczny. Można je również spożywać w czasie ciąży i karmienia piersią.

Cukinie w diecie odchudzającej

Ze względu na małą kaloryczność oraz niski indeks glikemiczny cukinie są polecane osobom odchudzającym się. Cukinia jest warzywem bardzo smacznym. Można z niej przygotować zdrowsze i mniej kaloryczne wersje wielu dań np. frytki lub warzywne placuszki.

Dania z cukinii

Tradycyjnie cukinie i kabaczki są w Polsce wykorzystywane do przygotowania lecza. Jest to danie z kilku rodzajów warzyw duszonych. Do przygotowania tej tradycyjnej potrawy potrzebne będą cukinie lub kabaczki, papryka, cebula i pomidory.

Cukinie obieramy ze skórki i wydrążamy nasiona. Następnie kroimy w dużą kostkę i wrzucamy do zeszklonej na oleju cebuli. Po kilku minutach smażenia dodajemy pokrojoną paprykę. Warzywa dusimy przez około godzinę. Na koniec dodajemy pokrojone pomidory, doprawiamy i dusimy jeszcze pół godziny.

Leczo to danie, które można zamykać w słoikach i pasteryzować. Zimą jest więc doskonałym źródłem warzyw. Z cukinii można również w łatwy sposób przygotować frytki. Wystarczy pokrojone w słupki warzywa piec w piekarniku kilkanaście minut. Cukinie to także baza warzywnych kotlecików, które można przygotowywać na różne sposoby. Cukinia jest smacznym i zdrowym warzywem, które na stałe zadomowiło się w polskiej kuchni. Warto jeść je zwłaszcza latem, kiedy są najbardziej zasobne w substancje odżywcze. Możliwości kulinarnego wykorzystania cukinii i kabaczków jest bardzo wiele. Warto zatem korzystać z właściwości tych warzyw i wzbogacać nimi letnią dietę.

 

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
drukuj  
REKLAMA
Redakcja

Wydawca

WDR
ul. Modra 23
87-807 Włocławek
www.wydawnictwodr.pl

 
Tu nas znajdziesz
Napisz do nas

pozycje oznaczone * muszą być wypełnione