KalendarzRolników.pl
Nie masz jeszcze konta?

Partnerzy portalu

Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
Partner serwisu Województwo Podlaskie
Partner serwisu Anwil Grupa Orlen
Partner serwisu Polski Cukier
Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
Krajowa Rada Izb Rolniczych
KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
20 listopada 2019

Czy istnieje dieta poprawiająca humor?

Czy istnieje dieta pozytywnie wpływająca na nastrój? Znanych jest wiele produktów spożywczych, które korzystnie oddziałują na humor. Dlaczego więc większość ludzi nie stosuje diety, która mogłaby wpłynąć na ich szczęście? Odpowiedź jest bardzo prosta – dieta taka wymaga zrezygnowania z większości produktów, które nam najbardziej smakują, czyli żywności przetworzonej. Dieta poprawiająca nastrój opiera się bowiem na naturalnych składnikach. 

Jedzenie może uszczęśliwiać, taki pogląd naukowcy prezentują już od bardzo dawna, jednak bardzo często mylimy to z przejściowym odczuwaniem zadowolenia po zjedzeniu ulubionych smakołyków – dań typu fastfood, chipsów czy gotowych potraw. Produkty takie powodują szybki wzrost energii i pobudzenie, co powoduje chwilowe zadowolenie. Niestety, po krótkim czasie energia zaczyna szybko spadać, przez co czujemy się zmęczeni i niezadowoleni. Jednak odczuwając stres, szczególnie długotrwały, niemal odruchowo sięgamy po tego typu produkty. Jak więc skomponować jadłospis, aby poczuć się bardziej szczęśliwym? Należy włączyć do niej składniki zawierające substancje poprawiające nastrój i działające antydepresyjnie. Poniżej znajdziecie listę tych produktów. 

Białka roślinne i zwierzęce

Białka składające się z aminokwasów to bardzo ważny element każdej diety. Białka pełnią ogromną ilość różnych funkcji w organizmie. Z aminokwasu o nazwie tryptofan powstaje hormon szczęścia, czyli serotonina. Aby osiągnąć wyższy stopień zadowolenia, należy więc dbać o odpowiednią ilość aminokwasów w diecie. Najlepszymi źródłami białek, biorąc również pod uwagę ich wpływ na zdrowie są przede wszystkim mięso (głównie wołowina i drób), jajka, mleko i białka roślinne, szczególnie migdały, awokado, nasiona dyni i słonecznika oraz płatki owsiane. Produkty te uznawane są również na korzystnie wpływające na nastrój. 

Kakao i inne źródła magnezu

Magnez jest pierwiastkiem niezwykle ważnym w funkcjonowaniu układu nerwowego. Magnez wpływa na funkcjonowanie komórek nerwowych, zmniejszając ich nadpobudliwość. Dzięki temu pierwiastkowi jesteśmy więc spokojni i mamy lepszy nastrój. Prawidłowy poziom magnezu wpływa na wydzielanie adrenaliny, która nazywana jest hormonem stresu. Nieprawidłowe poziomy magnezu często wykrywa się u osób zmagających się z depresją, choć nie oznacza to, że niedobór magnezu jest jedyną przyczyną tej choroby. Magnez jest również odpowiedzialny za dostawy energii do komórek i tkanek. Bierze udział w przemianach cukrów, tłuszczów i białek oraz warunkuje stały dopływ energii do wszystkich komórek. Na zaburzenia w tym procesie szczególnie wrażliwe są komórki mózgu. Zmniejszenie ilości dostarczanej do nich energii skutkuje m.in. obniżeniem nastroju. 

Najcenniejszym źródłem magnezu jest kakao, do diety można więc włączyć kakao lub czekoladę. Jednak w obu przypadkach bardzo ważna jest jakość produktu. Ważne, aby wybierać kakao nieodtłuszczone, ponieważ poza magnezem zawiera zdrowe tłuszcze nienasycone. Jeśli włączamy do diety czekoladę, szczególnie powinniśmy zwrócić uwagę na skład. Czekolada powinna zawierać co najmniej 70% kakao i miazgę kakaową, a nie utwardzany tłuszcz roślinny. 

Witaminy z grupy B

Witamina B6 uczestniczy w procesie powstawania serotoniny. Pozostałe witaminy z grypy B natomiast skutecznie łagodzą napięcie i warunkują prawidłowy dopływ energii do komórek. Wszystkie witaminy z tej grupy przyczyniają się więc do poprawy nastroju. Ich źródłem jest pieczywo, szczególnie ciemne, warzywa strączkowe, zielone warzywa, ryby oraz drożdże. 

Kwasy omega-3

Kwasy omega-3 nazywane są często stabilizatorami nastroju. Związek nienasyconych kwasów tłuszczowych i nastroju znane są już od dawna. Trwają nawet intensywne badania nad włączeniem kwasów omega-3 do leczenia depresji. Kwasy te biorą udział w pracy komórek nerwowych i pozwalają zachować równowagę psychiczną i witalność. Stąd źródła nienasyconych kwasów tłuszczowych są tak ważne w diecie poprawiającej nastrój. Najwięcej kwasów tłuszczowych zawierają ryby morskie, które poza zdrowymi tłuszczami dostarczają także niezbędnych aminokwasów. Również cennym źródłem tych tłuszczów są zimnotłoczone oleje roślinne, szczególnie olej lniany i olej z awokado. 

Produkty wysoko przetworzone?

Produkty poddane wielu procesom przemysłowym nie sprzyjają zachowaniu dobrego nastroju, powinno się je zupełnie wyeliminować z diety. Spożywanie dużej ilości takich produktów lub opieranie diety o nie powadzi do niedoborów chromu, który odpowiada za prawidłowe przyswajanie cukrów i dostarczanie energii do komórek. Powoduje to nadmierną ochotę na produkty wysokocukrowe, które negatywnie wpływają na nastrój i utrzymanie prawidłowego poziomu energii przez cały dzień. 

Sposób odżywiania się ma związek nie tylko z formą fizyczną, ale także z kondycją psychiczną. Prowadzonych jest wiele badań naukowych, które sprawdzają wpływ poszczególnych substancji odżywczych na nastrój, a także wpływ prawidłowo skomponowanej diety na kondycję psychiczną. Najlepszym sposobem na dobry humor, poza odpowiednią dietą, jest także aktywność fizyczna. Warto więc włączyć do diety odpowiednie produkty i zadbać o formę, aby cieszyć się energią i dobrym nastrojem każdego dnia.

 

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
drukuj  
REKLAMA

Redakcja

Wydawca

WDR
ul. Modra 23
87-807 Włocławek
www.wydawnictwodr.pl

 

Tu nas znajdziesz

Napisz do nas


pozycje oznaczone * muszą być wypełnione