KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • ODR Bratoszewice
  • Narodowy Instytut Wolności
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych

WYSZUKIWARKA

Jak przygotować żołądek do świątecznej uczty?

Opublikowano 14.12.2023 r.
Święta to wyjątkowy czas, który przeznaczamy na spotkania rodzinne i wspólne biesiadowanie. Przygotowania do świątecznych dni są mozolne, ale za to radość ze wspólnego celebrowania wszystko wynagradza. Co nie znaczy, że święta są idealne. Zbyt duża świąteczna rozpusta może doprowadzić do... niestrawności.

Jak na złość, to właśnie w zimę nasz organizm odnotowuje największy spadek tempa przemiany materii. Nawet najwięksi zwolennicy aktywności fizycznych odnotowują wzrost kilku kilogramów. Nic dziwnego. Zimą, nasz organizm potrzebuje więcej kalorii do utrzymania odpowiedniej temperatury ciała. Przez to chętniej i więcej jemy. Jest to, w pewnym sensie, mechanizm obronny organizmu.

Poprawmy metabolizm tydzień PRZED Świętami

Jest wiele sposobów na podkręcenie działania metabolizmu, które pozwoli nam przeżyć święta bez rewolucji żołądkowych. Możemy prostymi metodami zwiększyć jakość trawienia. Wystarczy wykorzystać do tego potrawy, których używamy na co dzień w naszej kuchni. Warto zwiększyć częstotliwość wykorzystywania papryki chili, która potrafi podkręcić metabolizm aż o 20%. Gra warta świeczki. Kapsaicyna zawarta w papryczce chili charakteryzuje się wieloma właściwościami zdrowotnymi, które pojawią się przy okazji lepszego trawienia.

Napoje, które wspomogą nasz żołądek

Chcąc przygotować organizm na świętowanie, można wykorzystać siłę zdrowotnych napojów, wspomagających pracę żołądka. Mamy do wyboru czarną kawę bądź zieloną herbatę. Kofeina oraz teofilina korzystnie wpływają na nasze zdrowie, dlatego warto zacząć je regularnie pijać w ciągu dnia. Co ciekawe, zielona herbata zwiększa utlenianie tłuszczu, które nie tylko pozwala utrzymać stałą masę ciała, ale również wspomaga spalanie tego zmagazynowanego. W przypadku, gdy zielona herbata nie przypadnie nam do gustu, spróbujemy zasmakować w jej czerwonej odmianie. Czerwona herbata bezpośrednio odciąża wątrobę z której pozbywa się złogów tłuszczu.

Osoby, które wolą kawę od herbat, mogą śmiało korzystać z jej dobroczynnych właściwości. Kofeina zawarta w kawie przyspiesza metabolizm, przez co będziemy mogli zjeść więcej podczas świątecznych posiłków. Warto jednak wykorzystać pewne sztuczki, które wzmocnią jej działanie. Do czarnej kawy dodajmy kardamon lub chude mleko. Pamiętajmy jednocześnie, że zbyt duże ilości kawy mogą spowodować bóle głowy i nadpobudliwość.

Owoce cytrusowe na świątecznym stole to nie jest przypadek

W walce o dobre trawienie naszym wsparciem mogą się stać owoce cytrusowe, które tak chętnie kupujemy w okresie świąt. Są one cennym źródłem błonnika wspomagającego pracę jelit. Dodatkowo, pomagają kontrolować apetyt i zmniejszają uczucie głodu. Owoce, takie jak grejpfruty, mandarynki i pomarańcze mają bardzo małą kaloryczność, co sprawia, że mogą być idealną przegryzką pomiędzy posiłkami. Wystarczy tydzień przed świętami wprowadzić do swojej diety cytrusy, by odnotować polepszenie się przemiany materii. Pamiętajmy, że najwięcej cennego błonnika znajdziemy w delikatnej białej skórce, która okala owoc. Nie pozbywajmy się jej podczas obierania owocu z wierzchniej warstwy.

5 porad, które pomogą nam przetrwać w dniu uczty  

   1. Nie głódźmy się od samego rana, licząc na to, że więcej zmieścimy podczas kolacji. Doprowadzimy tylko do tego, że nasz mózg będzie chciał zjeść jak najwięcej, w jak najkrótszym czasie.
    2. Delektujmy się jedzeniem, ponieważ potrzebujemy około 30 minut by z naszego żołądka do mózgu dotarł sygnał o najedzeniu. Jeśli rzucimy się na jedzenie to po 30 minutach będziemy już tylko krzywili się z bólu.
    3. Chcemy spróbować wszystkich potraw? Świetnie! Ale bierzmy małe porcje. Jeśli kawałek ryby, który wzięliśmy jest duży, przekrójmy na pół i zaproponujmy osobie siedzącej obok.
    4. Zrezygnujmy z pieczywa, zwłaszcza, jeśli planujesz skosztować wszystkiego po trochu. Chleb zapycha żołądek.
    5. Napijmy się przed bądź odczekajmy kilka minut po posiłku. Napoje rozrzedzają kwasy żołądkowe, które słabiej trawią jedzenie.

 

 

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
POWIĄZANE TEMATY:niestrawnośćprzejedzenie
Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO