KalendarzRolników.pl
Nie masz jeszcze konta?

Partnerzy portalu

Partner serwisu Województwo Podlaskie
Partner serwisu Anwil Grupa Orlen
Partner serwisu Polski Cukier
Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
Krajowa Rada Izb Rolniczych
KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
30 maja 2019

Co musisz wiedzieć, zanim kupisz sok?

Na sklepowych półkach wybierać możemy spośród całej gamy soków owocowych. Na pozór wydaje się, że wszystkie z nich powstają w takim sam sposób tymczasem jest inaczej, a proces produkcji wpływa na ich walory zdrowotne i smakowe. Co warto wiedzieć zanim kupi się sok?

Czytaj etykiety

Na pewno trzeba zwrócić uwagę na to czy mamy w ogóle do czynienia z sokiem, bo w sklepach dominują napoje i nektary, co oznacza, że są to produkty dosładzane cukrem lub innymi substancjami a także zmieszane z wodą. Nektary zawierają od 25 do 100% wsadu owocowego - są rozcieńczane wodą a także substancjami słodzącymi. Można w nich wykorzystywać także kwas cytrynowy. Podobnie jest w przypadku napojów, które jeszcze dodatkowo można także barwić, aromatyzować i konserwować. Zarówno w przypadku napojów jak i nektarów wspomniane zabiegi podnoszą kaloryczność i obniżają wartości zdrowotne. Dlatego warto je spożywać sporadycznie i stosować z umiarem w diecie najmłodszych dzieci.

Sok, sokowi nierówny

Produktami najwyższej, jakości są więc soki 100%, które nie są dodatkowo wzbogacane. W tym wypadku jednak także warto zwrócić uwagę na pewien detal. Na rynku dostępne są soki uzyskiwane z koncentratu bądź wyciskane bezpośrednio z owoców. Te pierwsze dominują na rynku i są tańsze, ale to te drugie mają zdecydowanie wyższą, jakość odżywczą i smakową. Zwłaszcza, gdy wykorzystywany do ich wytworzenia surowiec posiada certyfikat ekologiczny, który daje gwarancję zgodnych z naturą metod uprawy owoców (najważniejsze zasady to zakaz stosowania syntetycznych pestycydów i środków ochrony roślin i zrównoważona gospodarka). 

Sok owocowy czy warzywny?

Jak zaleca Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), dorosły człowiek powinien codziennie spożywać minimum 400 gramów warzyw oraz owoców w pięciu porcjach. Jedną z tych porcji może stanowić sok w ilości 200 ml - czyli przysłowiowa szklanka. Warto by był to sok 100%, a nie napój lub nektar, bo tylko prawdziwy sok  zapewni odpowiednią dawkę witamin. Z powodzeniem, zwłaszcza zimą, warto wybrać sok owocowy, owocowo-warzywny lub warzywny. Warzyw spożywamy zdecydowanie za mało, dlatego warto pomyśleć o włączeniu właśnie soków warzywnych do codziennej diety, także tych w wersji kiszonej.

 

kontakt1.jpg
Magdalena Przybylak Zdanowicz

Magdalena Przybylak-Zdanowicz dziennikarka i współautorka poradników zielarskich, kosmetycznych (z serii "ABC Kosmetyki Naturalnej") i kulinarnych. Każdego roku opracowuje Ekologiczny Poradnik Księżycowy oraz współtworzy "Kalendarz Rolników". Współpracuje z czasopismem i portalem o produktach ekologicznych Biokurier.pl, oraz czasopismem dla rolników ekologicznych Eko Arka www.ekoarka.com.pl. Laureatka wyróżnienia w konkursie na najciekawszą publikację związaną z rolnictwem ekologicznym. Od kilku lat, wspólnie z mężem, prowadzi certyfikowane gospodarstwo ekologiczne Warmińska-Ekozagroda na Warmii specjalizujące się w uprawie zbóż i roślin wysokobiałkowych. Miłośniczka gotowania, kuchni francuskiej, kosmetyki naturalnej i powrotu do źródeł.

Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj

 

drukuj  
REKLAMA

Redakcja

Wydawca

WDR
ul. Modra 23
87-807 Włocławek
www.wydawnictwodr.pl

 

Tu nas znajdziesz

Napisz do nas


pozycje oznaczone * muszą być wypełnione