KalendarzRolników.pl
Nie masz jeszcze konta?

Partnerzy portalu

Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
Partner serwisu Województwo Podlaskie
Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
Krajowa Rada Izb Rolniczych
KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
23 stycznia 2019

Probiotyk i prebiotyk - czym się różnią i jaki mają wpływ na nasze zdrowie?

Coraz częściej słyszymy, że powinniśmy zażywać probiotyki i prebiotyki. Ale czy wiemy, czym one tak naprawdę są? Czym się różnią? Jaki mają wpływ na nasze zdrowie? Odpowiedzi na te pytania oraz wiele innych, cennych informacji na temat probiotyków i prebiotyków znajdziecie w naszym artykule. 

Czym są probiotyki?

Probiotyki to wyselekcjonowane kultury bakteryjne lub drożdży, najczęściej bakterie kwasu mlekowego. Ich zadaniem jest korzystne dla zdrowia działanie w układzie pokarmowym. Probiotyki muszą przylegać do nabłonka jelita, a także być oporne na działanie enzymów trawiennych i kwasów żółciowych. Obecnie obowiązująca definicja probiotyku, zatwierdzona, m.in. przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) to: „żywe organizmy, które podawane w odpowiednich ilościach wykazują korzystne działanie zdrowotne". 

Stosowanie probiotyków – zalety:

  • przy kuracji antybiotykowej chronią naszą mikroflorę jelitową,
  • wspomagają trawienie,
  • wykazują działanie przeciwalergiczne i przeciwnowotworowe,
  • pozytywnie wpływają na odporność organizmu,
  • zwiększają wchłanianie witamin i minerałów,
  • obniżają poziom złego cholesterolu.

Nie bez powodu więc probiotyki nazywane są „dobrymi bakteriami”. Probiotyki można kupić w aptece pod postacią produktów leczniczych i suplementów diety. Warto jednak wiedzieć, że naturalne probiotyki znajdziemy w niektórych produktach spożywczych, m.in. produktach mlecznych (np. kefir, kwaśne mleko, maślanka) czy kiszonkach. 

Czym są prebiotyki?

Prebiotyk to normalny składnik żywności, który stymulująco wpływa na rozwój pożądanych bakterii. Prebiotyki wspierają funkcje układu odpornościowego i przyczyniają się do namnażania dobrej flory bakteryjnej. Najbardziej znane prebiotyki to fruktooligosacharydy: inulina i oligofruktoza. Dzięki zawartości PREbiotyku bakterie PRObiotyczne mają dobre warunki do rozwoju i aktywności. Prebiotyki można przyjmować niezależnie od probiotyków.

Przyjmowanie prebiotyków – korzyści:

  • pozytywnie wpływają na przemianę materii,
  • zapobiegają biegunkom, zaparciom,
  • obniżają poziom złego cholesterolu,
  • pomagają przyswoić minerały, np. magnez,
  • wzmacniają odporność organizmu,
  • działają antynowotworowo,
  • łagodzą objawy nietolerancji laktozy.

Prebiotyki możemy kupić w aptece w postaci tabletek czy saszetek, jednak warto znać też ich naturalne źródła – to, m.in. ziemniaki, cebula, cykoria, szparagi, pory. Możemy także kupić preparaty, które są połączeniem probiotyku i prebiotyku, czyli synbiotyki. 

Najprościej mówiąc - prebiotyki są stosowane po to, aby bakterie dostarczone przez probiotyk mogły się lepiej i szybciej rozwijać. Pamiętajmy, że zdrowe jelita to zdrowy organizm. Kiedy skład mikroflory jelitowej zostaje zaburzony, warto sięgnąć po preparaty, które pozwolą ją odbudować. W razie wątpliwości, jakie z nich przyjmować, powinniśmy zasięgnąć porady lekarza lub farmaceuty. 

 

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
drukuj  
REKLAMA
Redakcja

Wydawca

WDR
ul. Modra 23
87-807 Włocławek
www.wydawnictwodr.pl

 
Tu nas znajdziesz
Napisz do nas

pozycje oznaczone * muszą być wypełnione