KalendarzRolników.pl
Nie masz jeszcze konta?

Partnerzy portalu

Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
Partner serwisu Województwo Podlaskie
Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
Krajowa Rada Izb Rolniczych
KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
29 stycznia 2019

Hormony szczęścia - co jeść, aby zwiększyć ich poziom?

Bezsenność, trudności z zasypianiem, lęk, depresja, bądź przewlekły ból? Czy wiesz, że przyczyną tych dolegliwości może być niedobór hormonów szczęścia? Czym są hormony szczęścia i co jeść, aby przywrócić ich równowagę w organizmie?

produkty wpływające na hormony szczęścia

Co to są hormony szczęścia?

Endorfiny nazywane są hormonami szczęścia. Dlaczego? Przede wszystkim neutralizują ból, poprawiają samopoczucie i wywołują stany zadowolenia. Według przeprowadzonych badań działają jak morfina. Z tym zastrzeżeniem, że hormony szczęścia są produkowane przez nasz organizm.

Istnieje wiele bodźców, które powodują wydzielanie się endorfin. Zaliczyć do nich można wysiłek fizyczny, korzystanie z dobroczynnych właściwości promieni słonecznych czy dietę. No właśnie, a co jeść, aby poprawić sobie nastrój i przywrócić organizmowi równowagę?

Produkty bogate w serotoninę i białko

Jednym z hormonów szczęścia jest serotonina. Co jeść, aby uzupełnić jej niedobory? Wśród produktów bogatych w serotoninę i białko znajdują się: białka jajek, banany, awokado, czerwone śliwki, ananasy, pomidory, bakłażany oraz orzechy włoskie. Poza tym dużo białka zawiera fasola, soczewica, ciecierzyca, szpinak, brokuły, groch czy jarmuż.

Kwasy omega

Na wytwarzanie hormonów szczęścia wpływają także kwasy omega. Znajdziesz je w orzechach włoskich, soi, nasionach chia oraz warzywach liściastych. Wprowadź je do swoich codziennych posiłków. Pamiętaj, że poza hormonami szczęścia kwasy omega wpływają także na pracę mózgu.

Składniki mineralne

Magnez stanowi jeden z ważniejszych pierwiastków dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i odpornościowego. Sięgaj po nieprzetworzone produkty spożywcze z dużą zawartością magnezu. Zawierają go orzechy, warzywa liściaste, pestki dyni czy migdały. Ponadto warzywa liściaste zawierają chlorofil, który jest źródłem magnezu i minerałów. Składniki mineralne znajdziesz także w pełnoziarnistym owsie lub kaszy.

Witaminy z grupy B

Jeśli chcesz poprawić sobie humor, warto sięgnąć po produkty spożywcze zawierające witaminy z grupy B. Pozytywnie wpłyną na samopoczucie, pomogą uporać się ze stresem. Do swoich codziennych posiłków wprowadź paprykę, zielony groszek, szpinak, szparagi i brokuły.

7 produktów spożywczych, które sprawią, że będziesz szczęśliwy

Żyjemy w XXI wieku. Jednak pogoń za pieniądzem i życie w ciągłym biegu mogą nie nastrajać pozytywnie. Ciągle poszukujemy kolejnych sposobów, by zwiększyć radość. Poznaj produkty spożywcze, które warto włączyć do swojej diety. Pozytywnie wpływają na serotoninę, dopaminę i endorfiny, czyli hormony szczęścia.

1. Szparagi

Są cennym źródłem kwasu foliowego i aminokwasów, dzięki czemu podnoszą poziom serotoniny w organizmie. W efekcie ich spożywanie pomaga utrzymać pozytywny nastrój. Czy wiesz, że według przeprowadzonych badań osoby cierpiące na depresję mają niedobór kwasu foliowego? Warto więc dbać o jego prawidłowy poziom.

2. Awokado

To owoc nasycony witaminą B3 oraz kwasami omega-3. Regulują one nastrój i wpływają na pracę mózgu.

3. Gorzka czekolada

Ciemna czekolada zawiera bogactwo przeciwutleniaczy. Nie tylko dostarcza składników, które pobudzają mózg do uwalniania endorfin. Również naturalnie poprawia nastrój oraz zmniejsza ból. Wzmacnia układ odpornościowy i zawiera mniej cukru niż mleczna czekolada.

4. Jogurt grecki

Kolejnym produktem spożywczym, który eliminuje stres, depresję i drażliwość jest jogurt grecki. Stanowi on cenne źródło wapnia, które wpływa na poprawę nastroju.

5. Małże

Małże to pokarm odżywiający tarczyce. Zawierają cynk, jod i selen, czyli minerały, które wpływają na prawidłową pracę tarczycy. Niedobór jodu w organizmie jest też powiązany ze zmęczeniem czy depresją. Być może dzieje się tak dlatego, że tarczyca reguluje nastrój. Małże są także cennym źródłem cynku, który chroni mózg przed stanami zapalnymi.

6. Orzechy i nasiona

Są źródłem przeciwutleniaczy i obniżają ryzyko depresji. Na przykład nasiona dyni ułatwiają zasypianie, dlatego warto spożywać ich garść godzinę przed snem. A nasiona sezamu obniżają ciśnienie krwi, dzięki czemu zmniejszają stres.

7. Burak ćwikłowy

Bywa też zwany kapustą rzymską lub botwiną. To warzywo, które zawiera mnóstwo magnezu, potasu, witaminy C oraz wapnia. Nie tylko dodaje organizmowi energii, ale również dobroczynnie wpływa na wątrobę, odkwasza organizm, pomaga zwalczyć stres.

 

Okazuje się, że nad dobrym humorem można popracować dietą! Zatem jedzmy na zdrowie i na szczęście :-)

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
drukuj  
REKLAMA
Redakcja

Wydawca

WDR
ul. Modra 23
87-807 Włocławek
www.wydawnictwodr.pl

 
Tu nas znajdziesz
Napisz do nas

pozycje oznaczone * muszą być wypełnione