KalendarzRolników.pl
Nie masz jeszcze konta?

Partnerzy portalu

Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
Partner serwisu Województwo Podlaskie
Partner serwisu Anwil Grupa Orlen
Partner serwisu Polski Cukier
Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
Krajowa Rada Izb Rolniczych
KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
27 lutego 2019

Bok choy - chińska kapusta w diecie Polaka

Warzywo to wykazuje mnóstwo właściwości zdrowotnych. Wzmacnia wzrok, poprawia odporność organizmu, dba o zdrowie serca, przyspiesza krążenie krwi, zapobiega chorobom przewlekłym oraz buduje i wzmacnia kości. Czy warto włączyć do swojej diety kapustę pakczoj? Poznajmy bliżej to wyjątkowe i godne uwagi warzywo.

Co to jest kapusta bok choy?

Bok choy jest to kapusta chińska, zwana także pach-choy lub pakczoj, uprawiana w Azji Wschodniej. Swoim wyglądem raczej przypomina sałatę. Co ciekawe, 1 filiżanka tego zielonego warzywa zawiera tylko 9 kalorii i dostarcza mnóstwa witamin, minerałów, białka i błonnika.

Jedna szklanka bok choy dostarcza z kolei aż 34% dziennego zapotrzebowania witaminy C oraz witaminy A. Warto wiedzieć, że witamina C jest silnym antyoksydantem, który chroni komórki organizmu przed niekorzystnym wpływem wolnych rodników. Jednak warzywo to dostarcza również mnóstwa innych substancji odżywczych. A w efekcie dobroczynnie wpływa na zdrowie. Może stanowić zamiennik szpinaku, warzyw strączkowych i kapustnych.

Bok choy – zawartość składników odżywczych

Zaliczana jest do grona jednej z najbardziej odżywczych roślin na świecie, dlatego stała się tak ważnym składnikiem tradycji kulinarnych w różnych krajach. To niesamowite warzywo jest cennym źródłem potasu, wapnia, cynku, miedzi, selenu, fosforu, witamin C, K i A, beta-karotenu, kwasu foliowego, a także aminokwasów. Duża zawartość składników odżywczych sprawia, że również i my powinniśmy częściej jadać pakczoj.

Zalety spożywania bok choy

Pozytywnie wpływa na gęstość kości ze względu na dużą zawartość minerałów takich jak wapń, cynk, magnez czy żelazo. W związku z tym spożywanie tego warzywa może zapobiegać osteoporozie. Skoncentrowana dawka witaminy K z kolei zmniejsza ryzyko złamań kości w podeszłym wieku. Przyspiesza też leczenie po urazach czy operacjach.

Warto włączyć do diety to wyjątkowe warzywo, ponieważ dostarcza mnóstwo żelaza, które przyczynia się do produkcji czerwonych krwinek. Odpowiednia ilość tego pierwiastka w naszej diecie dobroczynnie wpływa na krążenie.

Bok choy zawiera związki siarki, tak jak inne warzywa kapustne, dzięki czemu zmniejsza ryzyko rozwoju chorób nowotworowych. Związki te, podobnie jak przeciwutleniacze, eliminują wolne rodniki oraz zmniejszają stres oksydacyjny w organizmie. W ten sposób przeciwdziała chorobom cywilizacyjnym oraz innym przewlekłym dolegliwościom.

Wapń, magnez, fosfor i witamina K są niezbędnym budulcem kości i zębów. Kwas foliowy i potas pozytywnie wpływają na zdrowie serca. Kwas foliowy naprawia uszkodzenia DNA, a dzięki temu chroni przed zachorowaniem na raka.

Bok choy jest cennym źródłem mineralnego selenu, który usuwa toksyny z naszego organizmu oraz zmniejsza stany zapalne.

Mamy też błonnik pokarmowy, który przyspiesza ruchy perystaltyczne jelit, a w efekcie reguluje przemianę materii. Pozytywnie wpływa na jelita i bakterie jelitowe, zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego.

Natomias żelazo i cynk odgrywają kluczową rolę w produkcji kolagenu. 

Jak jeść bok choy?

Zdecydowanie warto wzbogacić swoją dietę o to wyjątkowo cenne źródło witamin, minerałów i mikroelementów. Może być onp świetnym dodatkiem do sałatek czy dań mięsnych, ale doskonale smakuje również smażona, pieczona czy grillowana.

Potrawka z kurczaka oraz chińskiej kapusty bok choy 

Składniki:

  • podwójny filet z kurczaka
  • mała cukinia
  • 2 duże marchewki
  •  duża pietruszka (korzeń)
  • 1 bok choy
  •  mała czerwona papryka
  •  mała zielona papryka
  • mała żółta papryka
  •  2 ząbki czosnku
  • kawałek imbiru
  •  natka pietruszki
  •  koper
  •  kolendra
  •  pieprz
  • sól
  • 1 łyżka oleju

Jak przygotować?

Filet z kurczaka opłukać, osuszyć ręcznikiem papierowym i pokroić na mniejsze kawałki. Doprawić solą oraz pieprzem i odstawić na 20 minut. Pokroić warzywa w kostkę, czosnek przepuścić przez praskę. Na rozgrzany na patelni olej wrzucamy wszystkie warzywa. Smażymy 10 minut i mieszamy od czasu do czasu. Przekładamy warzywa na talerz. Na tej samej patelni smażymy kawałki fileta z kurczaka na piękny złoty kolor. Następnie do usmażonego na patelni kurczaka, dodajemy wcześniej podsmażone warzywa. Doprawiamy poszatkowaną kolendrą, koperkiem i natką pietruszki. Potrawka doskonale smakuje w połączeniu z ryżem lub pieczonymi ziemniakami.

 

Przekonaliśmy Was do bok choy?

 

 

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
drukuj  
REKLAMA

Redakcja

Wydawca

WDR
ul. Modra 23
87-807 Włocławek
www.wydawnictwodr.pl

 

Tu nas znajdziesz

Napisz do nas


pozycje oznaczone * muszą być wypełnione