KalendarzRolników.pl
Nie masz jeszcze konta?

Partnerzy portalu

Partner serwisu Województwo Podlaskie
Partner serwisu Anwil Grupa Orlen
Partner serwisu Polski Cukier
Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
Krajowa Rada Izb Rolniczych
KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
8 czerwca 2020

Zdrowa kolacja - co można jeść przed snem?

Poduszka spryskana olejkiem lawendowym, wszystkie cyfrowe ekrany wyłączone godzinę przed snem, do tego np. czytanie książki - oto tylko kilka sposobów, które ułatwiają zasypianie. Czasami jednak nie zdajemy sobie sprawy z tego, że również jedzenie wpływa na jakość naszego snu. Zjedz zdrową kolację, która pozytywnie wpłynie na dobry sen.

Jest wiele przyczyn, które powodują problemy ze snem. Poza przepracowaniem, przewlekłym stresem są to także kofeina, pikantne i tłuste potrawy oraz alkohol.

Co warto zjeść na kolację?

Banany są bogate w magnez, który rozluźnia mięśnie, zawierają również melatoninę i serotoninę, które ułatwiają odprężenie i zasypianie.

Migdały to skarbnica kwasów tłuszczowych, które koją nerwy i mięśnie, a w efekcie także stabilizują rytm serca. Nie tylko poprawiają jakość snu, ale także dostarczają organizmowi fosforu, przeciwutleniaczy, błonnika, ryboflawiny i manganu. Ponadto ich regularne spożywanie chroni przed zachorowaniem na wiele chorób.

Mięso indyka jest nie tylko pyszne, ale również pożywne. Dostarcza organizmowi białka, witamin i minerałów. Znajduje się w nim tryptofan - białko, które reguluje produkcję hormonu ułatwiającego sen. Zatem jeśli masz problemy ze snem, spróbuj dodać indyka do zdrowej kolacji. Możesz przygotować na przykład pyszną sałatkę z wędzonymi lub ugotowanymi na parze kawałkami indyka.

Miód aktywizuje uwalnianie melatoniny do mózgu, dzięki czemu organizm się rozluźnia.

Herbatka rumiankowa wzmacnia układ odpornościowy, poprawia kondycję skóry, wzmacnia odporność i może poprawiać jakość snu. Zawiera apigeninę, czyli przeciwutleniacz, który zmniejsza bezsenność.

Kiwi to pożywny i niskokaloryczny owoc, cenne źródło potasu i kwasu foliowego. Zmniejsza stan zapalny, obniża poziom cholesterolu i poprawia jakość snu. Zawarta w kiwi serotonina reguluje cykl snu.

Sok z czereśni jest skarbnicą substancji odżywczych, łagodzi stany zapalne w organizmie oraz ułatwia zasypianie i eliminuje bezsenność.

Tłuste ryby takie jak makrela, tuńczyk, łosoś czy pstrąg zawierają witaminę D oraz kwasy tłuszczowe omega-3. Dzięki temu poprawiają jakość snu, zwiększają produkcję serotoniny.

Mleko poprawia jakość snu i ułatwia zasypianie. Warto wypić szklankę ciepłego mleka przed snem.

Płatki owsiane są skarbnicą węglowodanów i melatoniny, które ułatwiają zasypianie.

Twaróg zawiera kazeinę - białko mleka, które ułatwia zasypianie.

 

A czego lepiej nie jeść na kolację?

Przed snem unikaj!
1. Alkoholu, który utrudnia zasypianie.
2. Żółtego sera - duża ilość tyraminy sprawia, że organizm staje się bardziej czujny, w efekcie trudniej będzie Ci zasnąć.
3. Pikantne jedzenie przyczynia się do niestrawności oraz zawiera utrudniającą spokojny sen kapsaicynę.
4. Tłuste jedzenie może powodować zgagę i problemy ze snem.
5. Kawa - zawarta w niej kofeina pobudza organizm.

Dobry sen jest niezwykle istotny dla ogólnego funkcjonowania naszego organizmu. Może zmniejszać ryzyko zachorowania na choroby przewlekłe, ułatwiać trawienie, wzmacniać układ odpornościowy i poprawiać pracę mózgu. Pamiętajmy, że nasz sen każdej nocy powinien trwać nieprzerwanie przez 7 do 9 godzin.

 

 

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
drukuj  
REKLAMA

Redakcja

Wydawca

WDR
ul. Modra 23
87-807 Włocławek
www.wydawnictwodr.pl

 

Tu nas znajdziesz

Napisz do nas


pozycje oznaczone * muszą być wypełnione