KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • Partner serwisu Województwo Podlaskie
  • Narodowy Instytut Wolności
  • Partner serwisu KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych

WYSZUKIWARKA

Czy można walczyć z bezsennością?

Opublikowano 06.11.2017 r.
Badania naukowców wykazują, że człowiek, aby zregenerować swój organizm powinien spać około 7 godzin na dobę. Mówi się, że taki odpoczynek to najlepszy eliksir młodości. Niestety, coraz więcej osób uskarża się na bezsenność. Czym jest to spowodowane? 

Dlaczego cierpię na bezsenność?

Przyczyn może być wiele, np. stres, przemęczenie czy problemy w pracy lub w rodzinie. Sprawdźmy zatem, jak radzić sobie z bezsennością za pomocą naturalnych metod. 

Kładziesz się do łóżka, odczuwasz zmęczenie, a mimo to nie możesz zasnąć? Zastanów się, co może być przyczyną. Najczęściej winny jest stres, wpływają na niego nasze problemy, życie w nieustannym pośpiechu, zdenerwowanie czy konflikty z innymi osobami. To wszystko dosłownie „siedzi nam w głowie” i nie pozwala zasnąć. Zaburzenia snu mogą wynikać niekiedy też ze stanów chorobowych lub być skutkiem przyjmowania leków. Wyróżniamy bezsenność okazjonalną i bezsenność prawdziwa. Ta pierwsza ma charakter przejściowy, występuje najczęściej na skutek napięcia umysłowego, spowodowanego np. silnym przeżywaniem emocji. Bezsenność prawdziwa jest dużo bardziej poważna – wówczas człowiek może nawet nie spać całą noc. Niekiedy zdarza się również, że nie możemy zasnąć ze strachu przed bezsennością. Wówczas w naszym mózgu tworzy się błędne koło, dlatego powstają impulsy hamujące nadejście snu. 

Walczymy z bezsennością – co warto wiedzieć?

  • Regularny tryb życia -  ważne, jest, aby zawsze kłaść się o podobnej porze, najlepiej około 22. Wówczas organizm ma wystarczająco dużo czasu, aby się zregenerować. 
  • Kolacja na 2-3 godziny przed snem – nigdy nie objadajmy się przed snem!
  • Wygodne łóżko – najlepsze są te z twardym i sprężystym materacem. Pamiętaj również, aby nie kłaść pod głowę więcej niż jedną poduszkę. 
  • Relaks przed snem – już wieczorem zacznij odpoczywać, połóż się na kanapie (najlepiej z wyżej uniesionymi nogami), włącz ulubioną muzykę, poczytaj książkę lub obejrzyj ulubiony serial. Postaraj się wtedy nie myśleć o codziennych trudach. Przed snem warto wziąć dłuższą ciepłą kąpiel.  Koniecznie przewietrz mieszkanie, w ciepłe dni najlepiej oczywiście spać przy uchylonym oknie. 
  • Leki nasenne to ostateczność – postaraj się w naturalny sposób walczyć z bezsennością, tabletki nasenne to nie rozwiązanie na dłuższą metę.
  • Nie pij wieczorem kawy. Przed snem dobrze napić się ciepłego mleka z miodem lub herbatki ziołowej. Ziółkiem ułatwiającym zasypianie jest melisa. Napar sporządź z jednej łyżeczki ziela, zalanego szklanką gorącej wody. 
  • Krople walerianowe – są od lat stosowane w walce z bezsennością. Kupisz je w każdej aptece lub sklepie zielarskim. Dobrze jest dodać około 50 kropli do ciepłego mleka i wypić na około godzinę przed snem.

 

Więcej porad na temat naturalnych metod radzenia sobie z bezsennością znajdziesz w książce „Zielarskie kuracje na serce, nerwy i bezsenność” Z. Przybylaka, którą można zamówić na stronie internetowej WDR. 

 

kontakt1.jpg Redakcja WDR
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj

Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO