KalendarzRolników.pl
Nie masz jeszcze konta?

Partnerzy portalu

Partner serwisu Województwo Podlaskie
Partner serwisu Anwil Grupa Orlen
Partner serwisu Polski Cukier
Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
Krajowa Rada Izb Rolniczych
KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
30 grudnia 2019

Noworoczne refleksje - czyli jak lepiej żyć?

Psychologowie prześcigają się w doniesieniach o sposobach poprawy jakości życia. Czyli inaczej mówiąc – co zrobić, żeby czuć się szczęśliwszymi ludźmi. Podstawowy błąd, jaki popełniamy – to myślenie, że przyczyna naszego szczęścia czy nieszczęścia leży na zewnątrz. Że to „coś” lub  „ktoś” jest odpowiedzialny za to, czy jesteśmy szczęśliwi czy wręcz przeciwnie. 

Zatem uzależniamy nasze poczucie szczęścia od kogoś lub czegoś. Zmiana tego błędnego sposobu myślenia to podstawa, żeby poczuć się lepiej. I to niezależnie od okoliczności zewnętrznych.

To my decydujemy o tym, jak zinterpretujemy sytuację. Czy dostrzeżemy, że przysłowiowa szklanka jest do połowy pusta, czy w połowie pełna. Czy kładąc się spać podziękujemy za smak porannej kawy, telefon od rodziny, czy będziemy prosić o więcej pieniędzy lub lepszą pogodę.

A co byłoby, gdybyś rano obudził się tylko z tym, za co wieczorem podziękowałeś...? 

Pomyśl, ile jest tych powodów do radości, których na co dzień nie dostrzegasz, a bez których nie wyobrażasz sobie życia. Oczywiście, pomijam tu temat tragedii i nieszczęść, ale warto pamiętać, że 99% sytuacji, którymi się martwimy – nigdy się nie zdarzy! A zamartwianie się – to trucizna, która powoduje, że przestajemy dostrzegać to, co tu i teraz mogłoby dać nam radość, gdybyśmy tylko zdołali to zauważyć.

Zamartwiając się sprawami, które najprawdopodobniej nie będą miały miejsca – obniżamy sobie nastrój, a to z kolei powoduje, że nasz mózg „przełącza się” na detekcję negatywnych sygnałów z otoczenia. Zaczynamy dostrzegać tylko negatywne sygnały, przypominają nam się przykre wspomnienia, a przyszłość jawi nam się w ciemnych barwach. Tak działa mózg.

Co zatem zrobić, żeby życzenie „miłego dnia” nie pozostało tylko życzeniem? 

Zacznij dzień od zapytania siebie: „co zrobię, żeby dziś było jeszcze lepiej”? Takie pytanie kieruje nasze myślenie na pozytywne aspekty życia i umiejscawia poczucie kontroli wewnątrz nas.

Zrób coś dobrego dla innych – świadomie i z premedytacją. Bez poświęcania się i „męczennictwa”. Może to być coś naprawdę niewielkiego: podniesienie papierka z ulicy, uśmiechnięcie się do pani przy kasie, danie buziaka dziecku i powiedzenie mu, jakie jest cudowne albo zaproponowanie partnerowi wspólnego spaceru lub obejrzenia filmu.

Bądź dobry dla siebie. Chwal siebie. Dziękuj sobie i swojemu ciału za wysiłek. Nie wszyscy mają to szczęście. Ciało też potrafi odmówić posłuszeństwa. Jeżeli do tej pory nie zwracałeś uwagi na to, co jesz, czy się wysypiasz, czy wystarczająco dużo się ruszasz na co dzień – zmień to. Dbaj o siebie, zanim będzie za późno.

Chwytaj chwile. Żyj tu i teraz. Niestety, mamy tendencję do analizowania przeszłości, planowania przyszłości. A „tu i teraz” nam umyka. Podczas gdy na przeszłość wpływu nie mamy, na przyszłość – niewielki. To, na co mamy największy wpływ – to teraźniejszość. Więc wykorzystaj tę szansę i ciesz się chwilą.

Bądź wdzięczny. Wiele rzeczy przyjmujemy za oczywiste i nie potrafimy odczuwać za nie wdzięczności. Przykładowo, narzekamy na niskie zarobki, a nie bierzemy pod uwagę tego, że moglibyśmy w ogóle nie mieć pracy. Życie nic nie jest nam winne. Całe dobro, którego doświadczamy, jest darem. Zobacz, jak wiele w życiu otrzymałeś. Jak wiele dziś otrzymałeś – w ciągu doby dzieją się tysiące rzeczy, za które możesz czuć wdzięczność.

Paradoksalnie, im częściej odczuwamy wdzięczność, tym otrzymujemy więcej powodów do jej odczuwania. Przekonaj się!

Dbaj o relacje. Poczucie szczęścia jest w dużej mierze uzależnione od relacji z osobami, którymi się otaczasz. Ale nie próbuj ich zmieniać. To walka z wiatrakami! Ludzie raczej się nie zmieniają. Możesz jednak zmienić swój stosunek do nich. Na to masz wpływ. Udowodniono naukowo, że osoby, które budują wokół siebie gęstą sieć relacji – są szczęśliwsze, zdrowsze, żyją dłużej, a jeśli zachorują – mają większe szanse na wyzdrowienie. O relacje jednak trzeba dbać! Poczynając od relacji w rodzinie – między małżonkami, dziećmi, krewnymi, sąsiadami, a kończąc na powierzchownych relacjach w sklepie, autobusie, urzędzie. Czasem wystarczy tylko się uśmiechnąć... Spróbuj.

Pamiętaj, szczęścia mamy tyle, ile zdołamy zauważyć. Otwórz więc szeroko oczy i bądź czujny, żeby Twoje szczęście nie przeszło Ci koło nosa niezauważone.

 

kontakt1.jpg
Elwira Zakrzewska
Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
Skąd się wzięły daty? Krótka historia powstania kalendarzaSkąd się wzięły daty? Krótka historia powstania kalendarza
REKLAMA

Redakcja

Wydawca

WDR
ul. Modra 23
87-807 Włocławek
www.wydawnictwodr.pl

 

Tu nas znajdziesz

Napisz do nas


pozycje oznaczone * muszą być wypełnione