O nawadnianiu bez "lania wody" - przygotowanie do złożenia wniosku
Uruchomienie wsparcia w dotychczas wykluczonym obszarze nawadniania wymusiło zastosowanie wprost kryteriów i wymogów wynikających z art. 46 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r.
Efektem zastosowania powyższego przepisu jest określenie sześciu podstawowych wariantów inwestycji kwalifikujących się do uzyskania dofinansowania.
Są to operacje polegające na:
- ulepszeniu istniejącej instalacji nawadniającej lub elementu infrastruktury nawadniającej, które wpływają na Jednolite Części Wód Powierzchniowych (JCWP) lub Jednolite Części Wód Podziemnych (JCWPd), których stan ze względu na ilość wody został w Planie Gospodarowania Wodami w dorzeczu określony jako dobry. Operacje te wymagają wykazania dzięki planowanej inwestycji, potencjalnej oszczędności wody na poziomie minimum 10%,
- ulepszeniu istniejącej instalacji nawadniającej lub elementu infrastruktury nawadniającej, która wpływa na JCWP lub JCWPd, których stan ze względu na ilość wody został w Planie Gospodarowania Wodami w dorzeczu określony jako mniej niż dobry. Operacje te wymagają wykazania dzięki planowanej inwestycji, potencjalnej oszczędności wody na poziomie minimum 10% oraz efektywnego (rzeczywistego) zmniejszenia zużycia wody odpowiadającego minimum połowie wskazanej potencjalnej oszczędności wody,
- ulepszeniu istniejącej instalacji, która wpływa jedynie na efektywność energetyczną;
- utworzeniu zbiornika przeznaczonego do nawadniania upraw,
- powiększeniu netto nawadnianego obszaru, które wpływają na JCWP lub JCWPd, których stan ze względu na ilość wody został określony w Planie Gospodarowania Wodami w dorzeczu jako co najmniej dobry i inwestycje te nie będą miały znaczącego negatywnego oddziaływania na środowisko (na podstawie dokonanej analizy środowiskowej),
- powiększeniu netto nawadnianego obszaru, które wpływają na JCWP lub JCWPd, których stan ze względu na ilość wody został określony w Planie Gospodarowania Wodami w dorzeczu jako mniej niż dobry i są połączone z inwestycją ulepszającą dotyczącą istniejącej instalacji nawadniającej lub elementu infrastruktury nawadniającej. Operacje te wymagają wykazania dzięki planowanej inwestycji, potencjalnej oszczędności wody na poziomie minimum 10% oraz efektywnego (rzeczywistego) zmniejszenia zużycia wody odpowiadającego minimum połowie wskazanej potencjalnej oszczędności wody.
Najistotniejszą zmianą proceduralną w zakresie obsługi wniosków w ramach wsparcia inwestycji związanych z nawadnianiem upraw jest wprowadzenie nowej kategorii dokumentów, tzw. „dokumentów preselekcyjnych”, których niedostarczenie w dniu złożenia wniosku skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
Dokumenty preselekcyjne stanowią odpowiednio:
- w przypadku braku nadanego numeru gospodarstwa – „Wniosek o wpis do ewidencji producentów”,
- w zależności od rodzaju realizowanej operacji w obszarze nawadniania w gospodarstwie:
- ostateczna decyzja zatwierdzająca projekt robót geologicznych na wykonanie ujęcia wód podziemnych wraz z kopią tego projektu, wykonanego zgodnie z przepisami Prawa geologicznego i górniczego wraz z kopią decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, jeżeli jest wymagana zgodnie z przepisami o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,
- ostateczne pozwolenie wodnoprawne wraz z kopią operatu wodnoprawnego, na podstawie którego wydano to pozwolenie,
- ostateczne pozwolenie wodnoprawne na pobór wód powierzchniowych lub podziemnych w celu nawadniania gruntów lub upraw wraz z kopią operatu wodnoprawnego, na podstawie którego wydano to pozwolenie,
- zgłoszenie wodnoprawne wraz z zaświadczeniem o niezgłoszeniu sprzeciwu do zgłoszenia wodnoprawnego.
Niezbędnym, ze względu na konieczność ustalenia kolejności przysługiwania pomocy, załącznikiem jest Plan Realizacji Operacji (PRO).
Kolejną istotną dla wnioskodawców zmianą w zakresie dostępu do programu jest zniesienie w zakresie nawadniania upraw:
- kryterium wielkości ekonomicznej gospodarstwa (SO),
- obowiązku wykazania wzrostu wartości dodanej brutto (GVA),
- możliwości składania wniosków przez osoby wspólnie wnioskujące,
- możliwości realizowania inwestycji w etapach,
- możliwości finansowania inwestycji w oparciu o leasing.
Wprowadzono natomiast w ramach realizowanych operacji:
- konieczność zastosowanie systemu pomiaru wody umożliwiającego mierzenie zużycia wody w odniesieniu do wspieranej inwestycji (konieczne będzie również coroczne przekazywania ARiMR odczytów licznika),
- konieczność złożenia wniosku o płatność przed upływem 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy (lecz nie później niż do 30.VI.2023 r.),
- podwyższony do 20% poziom wsparcia dotyczącego kosztów ogólnych operacji,
- krótsze terminy przeznaczone na publikację listy rankingowej oraz obsługę wniosków i zawarcie umowy z beneficjentem.
Z zapowiedzi Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi wynika, że nabory w ramach poddziałania 4.1.3 prowadzone będą cyklicznie, w związku z czym warto solidnie przygotować się do złożenia wniosku.
Łukasz Piotrowski
Artykuł opracowany we współpracy z Kujawsko-Pomorskim Orodkiem Doradztwa Rolniczego w Minikowie
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
|