KalendarzRolników.pl
Nie masz jeszcze konta?

Partnerzy portalu

Partner serwisu Województwo Podlaskie
Partner serwisu Anwil Grupa Orlen
Partner serwisu Polski Cukier
Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
Krajowa Rada Izb Rolniczych
KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
16 listopada 2020

Fioletowe odmiany warzyw - dlaczego warto je jeść?

Jeśli dbasz o zdrowie, z pewnością zwracasz uwagę na to, co znajduje się na Twoim talerzu. Starasz się jadać mnóstwo warzyw i owoców, ale czy wiesz, dlaczego warto jeść te o fioletowym kolorze?

Spożywanie różnorodnych warzyw i owoców to kluczowy element zrównoważonej diety, który wpływa na nasze zdrowie, wygląd i samopoczucie. Jest to również prosty sposób, by zapobiegać chorobom. Różnokolorowe warzywa dostarczają nam niezbędnych składników odżywczych, dlatego warto zwiększyć ilość zjadanych każdego dnia kolorowych warzyw i owoców. Wśród warzyw o fioletowym kolorze znajdziemy bakłażan, marchew, cebulę, kapustę, kalafior czy bataty.

Fitozwiązki są to wytwarzane przez rośliny substancje chemiczne specjalnego przeznaczenia, których zadaniem jest ochrona przed toksynami, zanieczyszczeniami, owadami czy promieniowaniem UV. Ponadto fitoskładniki wykazują znaczny wpływ na nasze zdrowie, a wiele z nich odpowiada również za kolor, smak i zapach warzyw.

Spożywając je, dostarczamy organizmowi różnorodnych składników odżywczych. Dlatego włączenie różnokolorowych warzyw do diety jest bardzo istotne, bo w ten sposób możemy przeciwdziałać chorobom i pozytywnie wpływać na zdrowie, organizm i samopoczucie.

Zalety spożywania fioletowych warzyw

Istnieje przynajmniej kilka powodów, dla których warto jadać fioletowe owoce i warzywa:

  • Chronią komórki DNA przed uszkodzeniem

Jednymi z cennych pigmentów znajdujących się w fioletowych produktach spożywczych są antocyjanidyny. Znajdziemy je w czerwonej cebuli, czerwonej kapuście, fioletowych bakłażanach czy fioletowej marchwi. Są przeciwutleniaczami, które pomagają chronić przed utlenianiem i uszkodzeniem komórek przez wolne rodniki. Obniżają ciśnienie krwi, chronią wątrobę oraz minimalizują ryzyko chorób takich jak cukrzyca, udar mózgu czy choroby sercowo-naczyniowe.

  • Wykazują działanie przeciwzapalne i przeciwnowotworowe

Fioletowe warzywa są także skarbnicą flawonoidów, w tym resweratrolu o działaniu przeciwzapalnym. Związek ten obniża ciśnienie krwi, przyspiesza gojenie się ran oraz hamuje wzrost komórek nowotworowych. Istnieje wiele warzyw zawierających te cenne fitoskładniki. Są to warzyw o fioletowym miąższu i skórkach takie jak fioletowe ziemniaki, czerwona kapusta, buraki, sałata o fioletowych liściach, czy bakłażan.

Jak wprowadzić więcej fioletowych warzyw do menu?

Wybieraj odmiany warzyw w fioletowym, niebieskim i ciemnozielonym kolorze, by uprawiać je w przydomowym ogrodzie i cieszyć się ich wyjątkowymi właściwościami zdrowotnymi. Ziemniaki zamień na fioletowe bataty, a tradycyjny zielony jarmuż na jego fioletową odmianę. Podczas zakupów na lokalnym targu czy w markecie szukaj fioletowych odmian warzyw.

Zamiast zwykłej zielonej sałaty wybieraj tę o liściach w kolorze czerwono-fioletowym. Również zieloną bazylię możesz zastąpić jej fioletową odmianą. Kolorowe sałatki wypełnione żółtym, zielonym, czerwonym i fioletowym kolorem to doskonały pomysł na zdrowe danie dla całej rodziny.

Jak gotować fioletowe warzywa?

Nie obieraj fioletowych ziemniaków przed ugotowaniem, bo skórka zwiększa zawartość błonnika i składników odżywczych w warzywach. Dlatego przed ugotowaniem fioletowych ziemniaków czy buraków wystarczy je dobrze wyszorować. Niektóre fitoskładniki są rozpuszczalne w wodzie i wrażliwe na wyższe temperatury. Dlatego, aby uzyskać maksymalne korzyści zdrowotne z ich jedzenia, lepiej ugotować je na parze.

 

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
drukuj  
REKLAMA

Redakcja

Wydawca

WDR
ul. Modra 23
87-807 Włocławek
www.wydawnictwodr.pl

 

Tu nas znajdziesz

Napisz do nas


pozycje oznaczone * muszą być wypełnione