KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Narodowy Instytut Wolności
  • Partner serwisu KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • Partner serwisu Województwo Podlaskie
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
  • województwo łódzkie
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych

WYSZUKIWARKA

Rozgrzewająca kasza - jedz zdrowo i smacznie

Opublikowano 21.11.2022 r.
Kasze to zdecydowanie niedoceniane składniki naszej diety. Kasza - nie tylko zdrowa, ale szybka, tania, pożywna i rozgrzewająca - świetnie sprawdzi się o tej porze roku. Poniżej pomysły na znakomite dania z kaszą w roli głównej.

Kasza gryczana z porem i smażoną szałwią

Składniki:

  • pół szklanki kaszy gryczanej palonej
  • masło klarowane lub oliwa z oliwek
  • mały por
  • mały ząbek czosnku
  • kilka suszonych grzybów (opcjonalnie)
  • sos sojowy (najlepiej tamari)
  • garść świeżej szałwi

 

Sposób przygotowania: Kaszę ugotować zgodnie z instrukcją na opakowaniu. Musi być al dente, by podczas dalszego przetwarzania nie zamieniła się w niesmaczną papkę, a ziarenka były wyczuwalne. Na maśle klarowanym bądź oliwie z oliwek przesmażyć mały por i czosnek. Dodać ugotowaną kaszę gryczaną i wymieszać.  W tym momencie możemy dodać grzyby (jeśli mamy i chcemy) – jeśli są suszone, moczymy je wcześniej do miękkości, kroimy na mniejsze kawałki i dodajemy z wodą, w której się moczyły. Przesmażamy chwilę do połączenia się składników. Kaszę doprawiamy sosem sojowym (najlepiej użyć prawdziwego, tradycyjnie ważonego sosu sojowego tamari lub shoyu – jest bardzo zdrowy i zawiera cenne bakterie). Kaszę posypujemy chipsami szałwiowymi.

 

Kasza pęczak z pieczonymi warzywami korzeniowymi i fetą

Składniki:

  • pół szklanki kaszy jęczmiennej pęczak
  • dowolne warzywa korzeniowe (np. marchewka, pietruszka, seler, topinambur, batat, ziemniak, pasternak)
  • sól, pieprz
  • garść dowolnej zieleniny (np. świeży jarmuż, szpinak, natka pietruszki)
  • oliwa z oliwek
  • chilli (opcjonalnie)
  • kawałek sera typu feta

 

 

Sposób przygotowania: kaszę ugotować zgodnie z instrukcją na opakowaniu. Warzywa wyszorować (nie trzeba obierać ze skórki), pokroić na mniejsze kawałki, doprawić solą i pieprzem oraz chilli, obtoczyć w oliwie i upiec w rozgrzanym piekarniku do miękkości. Ugotowaną kaszę wymieszać z upieczonymi warzywami, dodać garść zielonych liści wg smaku i upodobania, na koniec posypać odrobiną sera typu feta.

 

Kasza bulgur z granatem, ziołami, pestkami i solonymi pistacjami

Składniki:

  • pół szklanki kaszy bulgur (kuzynka kuskusu, o grubszych ziarnach wymagających ugotowania)
  • pestki z owocu granata
  • garść ziół – bazylii, natki pietruszki, mięty
  • garść solonych pistacji
  • garstka ulubionych pestek i nasion w dowolnych proporcjach (np. słonecznik, pestki słonecznka, sezam)
  • sok z cytryny (jeśli mamy dostęp do sklepów z żywnością orientalną możemy użyć melasy z owoców granatu – ma niezastąpiony słodko-kwaśny smak i aromat)
  • syrop klonowy lub miód
  • oliwa z oliwek

 

 

Sposób przygotowania: kaszę ugotować zgodnie z instrukcją na opakowaniu. Zioła posiekać i dodać do kaszy. Wymieszać. Dodać pestki z owoców granata, solone pistacje i pestki, doprawić sokiem z cytryny, syropem klonowym i oliwą z oliwek. 

Smacznego - jak widzicie dania z kaszą wcale nie muszą byc nudne ;-)

 

kontakt1.jpg Katarzyna Molak
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO