KalendarzRolników.pl
Nie masz jeszcze konta?

Partnerzy portalu

Partner serwisu Województwo Podlaskie
Partner serwisu Anwil Grupa Orlen
Partner serwisu Polski Cukier
Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
Krajowa Rada Izb Rolniczych
KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
5 maja 2020

Jod - dlaczego jest cenny dla naszego organizmu?

Nasz organizm potrzebuje jedynie 200 mikrogramów jodu na dobę, ale jeżeli nie będziemy mu ich dostarczać możemy popaść w zdrowotne tarapaty. Warto wiedzieć, dlaczego jod jest tak ważny dla naszego zdrowia i samopoczucia.

Konsekwencją niedoboru tego składnika w organizmie mogą być problemy z tarczycą. Gdy nie otrzymuje ona niezbędnej porcji jodu rozrasta się, co może skończyć się powstaniem tzw. wola. To jednak nie jedyna konsekwencja. Problemy z tarczycą odbijają się na efektywności trawienia, co skutkuje tyciem. Inne dolegliwości to bóle stawów, osłabienie włosów, spadek koncentracji i odporności oraz gorszy nastrój a nawet depresja. Niedobory jodu powodują również przyspieszenie procesów starzenia się. Odpowiednia porcja jodu powinna być zapewniana zarówno młodym jak i starszym organizmom. Wcale nie jest to trudne.

Jak dostarczać jod naszemu organizmowi? Są na to 3 sposoby. 

Pierwszy sposób to odpowiednie codzienne menu, w którym znaleźć powinny się takie potrawy jak m.in.: ryby, owoce morza, wołowina, wieprzowina, nabiał, ryż brązowy, szpinak, ziemniaki. Warto by każdego dnia wymienione produkty gościły w naszym menu.

Druga możliwość to częste wizyty nad morzem i spacery po plaży, które pozwolą nam wdychać obfitujące w jod powietrze. Według specjalistów najlepsza pora na tego typu przechadzki to letni poranek. 

Jest jeszcze trzecia możliwość: dodanie do wieczornej kąpieli szklanki solanki. W ten sposób nie tylko zapewnimy sobie chwilę odprężenia i relaksu, ale także niezbędną dawkę zdrowych, odprężających składników. Nasz organizm wchłonie je przez skórę. Można również zrobić inhalację solanką. 

Co ważne, nie trzeba obawiać się, że dostarczymy za dużo jodu do naszego organizmu. Nie ma takiej możliwości, gdyż nasz organizm (pod warunkiem, że jesteśmy zdrowi) wydala nadmiar tego składnika wraz z moczem. Dlatego nie warto koncentrować się tylko na jednej z wyżej podanych opcji. Najlepiej, w miarę możliwości, korzystać z dobrodziejstw wszystkich trzech możliwości.

kontakt1.jpg
Magdalena Przybylak-Zdanowicz

Dziennikarka i współautorka poradników zielarskich, kosmetycznych (z serii "ABC Kosmetyki Naturalnej") i kulinarnych. Miłośniczka gotowania, kuchni francuskiej, kosmetyki naturalnej i powrotu do źródeł.

Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
drukuj  
REKLAMA

Redakcja

Wydawca

WDR
ul. Modra 23
87-807 Włocławek
www.wydawnictwodr.pl

 

Tu nas znajdziesz

Napisz do nas


pozycje oznaczone * muszą być wypełnione