Za mało edukacji o rolnictwie w szkole podstawowej?

Ministerstwo Edukacji Narodowej poinformowało, że w odpowiednio szerokim zakresie tematyka dotycząca rolnictwa jest uwzględniona w nowej podstawie programowej dla szkół ponadpodstawowych, w szczególności w treściach nauczania przedmiotów takich jak geografia i biologia.
Tematyka z wniosku KRIR, łączy się z treściami nauczania z zakresu edukacji przyrodniczej realizowanej na wszystkich etapach edukacyjnych, z wychowaniem przedszkolnym włącznie - poinformował resort edukacji.
Zatem uczniowie rozpoczynający naukę w szkole podstawowej wykazują się wiadomościami i umiejętnościami zdobytymi już w przedszkolu. Zgodnie z przepisami podstawy programowej wychowania przedszkolnego, zadaniem przedszkola jest tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
Dzieci znają więc pojęcia dotyczące zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół.
Zagadnienia z zakresu edukacji przyrodniczej, nawiązujące do tematyki rolniczej, są zawarte w następujących obszarach nauczania i przedmiotach:
I etap edukacyjny (klasy I-III szkoły podstawowej)
Edukacja przyrodnicza: Uczeń rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt, w tym zwierząt hodowlanych;
II etap edukacyjny (klasy IV-VIII szkoły podstawowej)
Przyroda: Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy. Uczeń obserwuje i podaje nazwy typowych organizmów łąki i pola uprawnego, podaje ich znaczenie dla człowieka;
Biologia: Uczniowie realizują treści nauczania w ramach działów - Różnorodność i jedność roślin, Różnorodność i jedność świata zwierząt, Organizm człowieka, Ekologia i ochrona środowiska, Zagrożenia różnorodności biologicznej;
Geografia: Relacja człowiek – środowisko przyrodnicze a zrównoważony rozwój. Uczeń wykazuje na przykładach, że zbyt intensywne wykorzystanie rolnicze gleb oraz nieumiejętne zabiegi agrotechniczne powodują w wielu częściach świata degradację gleb, co w konsekwencji prowadzi do spadku produkcji żywności, a w niektórych regionach świata do głodu i ubóstwa; wykazuje na przykładach pozaprzyrodnicze czynniki zmieniające relacje człowiek – środowisko przyrodnicze (rozszerzanie udziału technologii energooszczędnych, zmiany modelu konsumpcji, zmiany poglądów dotyczących ochrony środowiska).
Jeśli chodzi o kwestie dotyczące pochodzenia mleka pochodzenia lub wytwarzania produktów rolno-spożywczych, to wiedzę w tym zakresie powinien przekazać nauczyciel, którego zadaniem jest doprecyzowanie treści nauczania podstawy programowej - czytamy w komunikacie.
Źródło: KRIR
![]() |
Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
|