KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • Narodowy Instytut Wolności
  • ODR Bratoszewice

WYSZUKIWARKA

Konsumpcji owoców i warzyw sprzyja sezonowość i brak rutyny

Opublikowano 30.04.2020 r.
Całoroczna dostępność świeżych warzyw i owoców nie sprzyja poprawie nawyków żywieniowych – to zaskakujący wniosek z badań. Polacy jedzą mało owoców i warzyw, są one tylko dodatkiem, choć według zaleceń powinny stanowić połowę tego co spożywamy. Barierą konsumpcji jest rutyna. Sprzyja świadomość korzyści z jedzenia warzyw i owoców, walory smakowe i łatwość urozmaicenia posiłków. Sezon jest okazją do zwiększenia ilości warzyw i owoców w diecie – przekonują eksperci.

Polska kuchnia kojarzy się z mięsem, ziemniakami i drobną ilością surówki. Warzywa są w niej dodatkiem, a owoce nie mają żadnego stałego miejsca czy pory. Bariery i szanse zmiany tej sytuacji identyfikują „Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców”.

Mniej sezonowości, dużo rutyny

„Kiedyś w kuchni rządziła sezonowość. Dziś tracimy kompas. Cały rok można do kanapek dodać kawałek ogórka czy sałaty. Nie ma potrzeby wykonywania przetworów. Wszystko to zmniejszyło motywacje do jedzenia polskich warzyw i owoców” – mówi Agata Zadrożna, ekspert Kantar.

Badania pokazały, że kolejne posiłki praktycznie nie zawierają dań, w których warzywa i owoce byłyby wiodące. Jest odwrotnie. Często są one tylko opcjonalnym dodatkiem - może ich nie być - zawraca uwagę dr Barbara Groele, Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków.

Największą barierą wzrostu konsumpcji jest rutyna. Polacy do schabowego jedzą kapustę, na kanapkę kładą sałatę, przekąszają ogórkiem. Ważne jest, aby przy wszystkich posiłkach udział owoców i warzyw był wyższy. Powinny być elementem śniadania, kolacji i przekąską - mówi Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP.

Strategia małych kroków

„Droga do zwiększenia konsumpcji nie wiedzie przez pouczanie konsumentów. To budzi niechęć, a nawet sprzeciw. Rozwiązaniem jest pokazywanie jak z nudnej i mało urozmaiconej diety zrobić fajną i bardziej zbilansowaną. Sezon na owoce jagodowe ułatwi pokazanie radości z konsumpcji” - mówi Dominika Kozarzewska, Fundacja Promocji Polskiej Borówki.

Warto edukować dzieci. Włączać je do szykowania posiłków. Pokazać jaką wartość wnoszą do naszej diety. Wielu z nas słyszało przy obiedzie „zjedz chociaż to mięso”. A nie mówi się „zostaw resztę, a zjedz warzywa”. W diecie nie mamy niedoborów białka, zarówno dorośli jak i dzieci. Więc jeżeli dziecko grymasi przy stole, to lepiej powiedzieć: „zjedz chociaż surówkę!” – podpowiada dietetyk.

„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.

Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Patronat honorowy: Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Źródło: Centrum Prasowe PAP

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj

Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO