TAKA JEST NASZA WIARA Część 5. Jak przekazywane jest Boże Objawienie?

1. Misja Jezusa, czyli misja Kościoła
Bóg pragnie, aby zbawcze objawienie, dokonane w Jezusie Chrystusie, było poznane w całości i bez zniekształceń przez całą ludzkość, ogarniając każdego człowieka. Z tego właśnie powodu Chrystus poleca swoim uczniom zadanie głoszenia Ewangelii i przekazywania objawienia o Bogu kolejnym pokoleniom (por. KKK, 74-75).
2. Dwie drogi: ustna i pisemna
Owo przekazywanie dokonuje się na dwa sposoby ustnie i za pośrednictwem pisma. Apostołowie najpierw ustnie, poprzez swoje nauczanie, przekazywali nauczanie Jezusa, Jego słowa i czyny oraz to, czego nauczyli się od Ducha Świętego, który jest Duchem Ojca i Syna. Ci sami Apostołowie oraz mężowie apostolscy w późniejszym czasie utrwalili na piśmie to, czego sami byli świadkami (KKK, 76).
3. Sukcesja Apostolska i Tradycja Apostolska
Aby objawienie było przekazywane z pokolenia na pokolenie zawsze w całości, w sposób pewny i niezniekształcony, Apostołowie ustanowili swoich następców – biskupów – aby ci strzegli i przekazywali w całości treść objawienia, czyli depozyt wiary, aż do końca czasów. Owo następstwo apostołów, a później biskupów nazywa się sukcesją apostolską. Nauczanie apostolskie, które w szczególny sposób przekazywane jest przez księgi natchnione Pisma Świętego – w odróżnieniu od niego – nazywa się Tradycją. Przez Tradycję:
Kościół w swojej nauce, w swoim życiu i kulcie uwiecznia i przekazuje wszystkim pokoleniom to wszystko, czym on jest, i to wszystko, w co wierzy (Sobór Watykański II, Dei Verbum, 43, KKK, 77-80).
4. Tradycja i Pismo Święte
Tradycja i Pismo Święte są ze sobą wzajemnie powiązane, bo wypływają z tego samego źródła objawienia. Tradycja i Pismo Święte uobecniają życie i działanie samego Chrystusa, który jest nieustannie obecny w swoim Kościele. Pełnia objawienia jest więc przekazywana następnym pokoleniom poprzez Tradycję i Pismo Święte. Pierwsze pokolenia nie miały jeszcze spisanego Objawienia, czyli Nowego Testamentu stąd wniosek, że Tradycja jest starsza niż Nowy Testament. Od Tradycji Apostolskiej, trzeba odróżnić „tradycje” teologiczne, liturgiczne, dyscyplinarne i obocznościowe – które w zależności od czasów i kultur są tylko wyrazem Tradycji Apostolskiej. Te tradycje – w przeciwieństwie do Tradycji Apostolskiej – mogą być modyfikowane, zmieniane, dostosowywane lun nawet odrzucane przez Kościół. Tradycja Apostolska jest niezmienna i stała (KKK, 83).
5. Interpretacja Pisma Świętego i Tradycji
Treść Objawienia, zawarta w Tradycji i Piśmie Świętym, choć nie może być zmieniana może musi być jednak interpretowane przez tę wspólnotę, której została powierzona, czyli przez Kościół (KKK, 84).
W kolejnej części naszego cyklu dowiemy się na czym polega interpretacja Bożego Objawienia, czym są dogmaty oraz zmysł wiary.
![]() |
ks. Piotr
Redakcja WDR
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
|