KalendarzRolników.pl
Nie masz jeszcze konta?

Partnerzy portalu

Partner serwisu Województwo Podlaskie
Partner serwisu Anwil Grupa Orlen
Partner serwisu Polski Cukier
Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
Krajowa Rada Izb Rolniczych
KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
2020-10-08

Copa-Cogeca: Dość surrealistycznych nazw mięsa i produktów mleczarskich! Europejskie organizacje reprezentujące sektor

Dość surrealistycznych nazw mięsa i produktów mleczarskich! Europejskie organizacje reprezentujące sektor hodowli otwierają kampanię przeciwko nadużywaniu nazw mięsa.

Debata na temat stosowaniu nazw mięsa i produktów mleczarskich do określania ich rośli nnych imitacji jest dużo bardziej złożona niż może się wydawać na pierwszy rzut oka. Jeśli Parlament Europejski przymknie w tym miesiącu oko na luki prawne, by bronić „wegańskich kiełbasek” i „wegańskich burgerów” otworzy tym samym puszkę Pandory, co na dł uższą metę w równym stopniu uderzy w konsumentów i hodowców z czego zgromadzenie europejskie nie do końca zdaje sobie sprawę. W związku z tą sytuacją, europejski sektora hodowli postanowił postawić opór i zainicjować kampanię „ceci n’est pas un steak t o nie jest stek”.

Grupa europejskich organizacji reprezentujących sektor hodowli zainaugurowała nową kampanię i wezwała cały sektor do zwarcia szeregów po tym, jak po raz kolejny prace nad zapisami rozporządzenia jednolitej WOR dotyczącymi nazw mięsa znalazły się w impasie w Parlamencie Europejskim. Posłowie do PE znowu wrócili do dyskusji z ubiegłego roku, starając się doprowadzić do prawnego uznania nazw takich jak „wegańskie burgery” i „wegańskie kiełbaski”. Poseł do PE Eric Andrieu zapropono wał oddanie Komisji niezwykle ważnej kwestii nazw mięsa, która regulowałaby ją za pomocą aktów delegowanych, pod warunkiem, że zgodzi się na uznanie nazw takich jak „wegański burger” czy „wegańskie kiełbaski”. Przerzucanie odpowiedzialności na Komisję jest nie do przyjęcia dla rolników i jest sprzeczne z pierwszą propozycją przegłosowaną w ubiegłym roku! Grupa wezwała członków Parlamentu Europejskiego do dokładnego przeanalizowania skutków i konsekwencji  upowszechnienia tych określeń, co promowałoby nieuczc iwy i wprowadzający w błąd marketing.

Jean Pierre Fleury, przewodniczący grupy roboczej „Wołowina i cielęcina” Copa i Cogeca skomentował inicjatywę słowami: „europejski sektor hodowli z nikim nie walczy, lecz wzywa do należytego uznania i szacunku dla pra cy milionów europejskich rolników i pracowników branży hodowlanej. Bez strachu powiem, że mamy tu do czynienia z przywłaszczeniem kulturowym. Niektóre agencje marketingowe celowo posługują się tym chwytem, by zmylić konsumentów, przekonując ich, że można z astąpić dany produkt innym bez wpływu na spożywane wartości odżywcze. Pod przykrywką dobrych intencji przyzwoli się na pojawienie się nowych, mylących nazw w przyszłości. Możemy w ten sposób przyczynić się do powstania nowego, wspaniałego świata, w którym marketing jest oderwany od faktycznych właściwości produktów przez co na pewno wiele rzeczy wymknie się spod kontroli”.

Kampania „ceci n’est pas un steak to nie jest stek” zadaje fundamentalne pytania dotyczące informacji dla konsumentów, naszego dziedzictwa kulturowego oraz siły nowoczesnego marketingu, który beztrosko miesza interesy wielkich firm i wartości.
W manifeście kampanii europejskie organizacje podkreśliły, że w wypowiedziach na temat produktów wegańskich często zapomina się, że europejscy rolnicy zajmują się zarówno produkcją białek roślinnych jak i zwierzęcych i nie mają nic przeciwko wytwarzaniu białek roślinnych na potrzeby wyrobów wegańskich. Aczkolwiek, produkty roślinne imitujące nazwy i cechy produktów mięsnych i mleczarskich powinny stworzyć własne podejście. Sektor produktów na bazie roślin powinien wykazać się większą kreatywnością. Zamiast inwestować w lobbing, firmy te powinny zająć się opracowaniem nowych koncepcji marketingowych, by zyskać uznanie konsumentów i rozwiązać paradoks leżący u podstaw przemysłu produktów roślinnych imitujących produkty zwierzęce. Przemysł, który chce wejść do mainstreamu nie powinien kreować własnej wielkości opierając swój marketing na produktach, które zwalcza!

Na kampanię złoży się szereg inicjatyw mających na celu podniesienie świadomości społecznej na temat znaczenia debaty o nazwach mięsa, które będą zorganizowa ne w okresie poprzedzającym głosowanie.

Źródło: Copa Cogeca

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
drukuj  
REKLAMA

Redakcja

Wydawca

WDR
ul. Modra 23
87-807 Włocławek
www.wydawnictwodr.pl

 

Tu nas znajdziesz

Napisz do nas


pozycje oznaczone * muszą być wypełnione