KalendarzRolników.pl
Nie masz jeszcze konta?

Partnerzy portalu

Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
Partner serwisu Województwo Podlaskie
Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
Krajowa Rada Izb Rolniczych
KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
12 listopada 2018

Suszone śliwki i ich właściwości zdrowotne

Śliwki mają wiele cennych właściwości zdrowotnych. To owoce, które powinniśmy jadać jak najczęściej. Warto więc polubić śliwki – nie tylko te świeże, ale również suszone. 


 

Właściwości śliwek

Ze względu na wysoką zawartość witamin (C, B, A, E) oraz błonnika, śliwki korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Zawierają też ważne składniki mineralne, m.in. potas, żelazo, magnez, wapń i fosfor. Wspomagają trawienie, a także chronią nasz organizm przed szkodliwymi wolnymi rodnikami. Okazuje się jednak, że śliwki suszone tych cennych składników mają więcej niż świeże owoce. 

Świeże śliwki mają około 40 kcal w 100 g. Z kolei suszone zawierają aż 360 kalorii w 100 g, jednak pod względem cennych składników są bogatsze niż świeże owoce (przede wszystkim więcej błonnika i witaminy A). Jedzmy więc suszone śliwki na zdrowie!

Właściwości zdrowotne suszonych śliwek:

  • ze względu na wysoką zawartość błonnika, wspomagają trawienie, zapobiegają zaparciom;
  • błonnik pomaga także regulować poziom cukru we krwi,
  • zapobiegają chorobom jelita grubego;
  • zmniejszają poziom cholesterolu;
  • zawierają potas, który przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania mięśni i pozwala zachować właściwe ciśnienie krwi;
  • ze względu na obecność witamin z grupy B, magnezu i potasu, pozytywnie wpływają na układ nerwowy;
  • zawierają polifenole, czyli naturalne przeciwutleniacze – chronią organizm przed chorobami;
  • źródłem witamin, które wspomagają układ odpornościowy organizmu oraz odpowiadają za młody wygląd skóry;
  • będą pomocne w pozbyciu się nadmiernych kilogramów; 
  • są źródłem witaminy K i manganu, które pomagają zachować zdrowe kości i przeciwdziałają osteoporozie.

Kompot z suszonych śliwek

Składniki:

  • 2 litry wody,
  • 3 szklanki suszonych śliwek,
  • 1 laska cynamonu,
  • ewentualnie miód do posłodzenia.

Wykonanie:

Śliwki zalewamy wodą i gotujemy na małym ogniu przez około 15 minut. Pozostawiamy do wystygnięcia – dodajemy cynamon i ewentualnie odrobinę miodu. To doskonały napój na zimowe dni - smacznego!

 

 

 

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
drukuj  
REKLAMA
Redakcja

Wydawca

WDR
ul. Modra 23
87-807 Włocławek
www.wydawnictwodr.pl

 
Tu nas znajdziesz
Napisz do nas

pozycje oznaczone * muszą być wypełnione