Krótkie łańcuchy żywnościowe
Od pola do stołu
Zakłada ona eliminację zbędnych pośredników i ogranicza liczbę etapów dystrybucji tak, aby zwiększyć transparentność, świeżość, jakość i zrównoważoność żywności. Projekt „Od pola do stołu” ma na celu skrócenie dystansu między miejscem produkcji a miejscem konsumpcji, co sprzyja jakości żywności.
Kluczowym ogniwem w łańcuchu żywnościowym jest rolniczy handel detaliczny (RHD). W ostatnich latach ta gałąź rynku rozwija się bardzo dynamicznie, co odzwierciedla rosnące zapotrzebowanie na zdrową żywność, lokalne wyroby oraz zrównoważone praktyki rolnicze. Rolniczy handel detaliczny obejmuje sprzedaż produktów rolnych: świeżych (takich jak: owoce, warzywa, mięso, nabiał i jaja), przetworzonych (np.: soki, dżemy, sery, wędliny czy garmażerka), a także ekologicznych i lokalnych, które zdobywają coraz większą popularność wśród konsumentów.
Taki handel z gospodarstwa przynosi wiele korzyści. Daje możliwość bezpośredniego kontaktu z kupującym, co ułatwia budowanie trwałych relacji, zrozumienie potrzeb klientów i dostosowywanie produkcji do ich preferencji. Ta bliska relacja pozwala rolnikom lepiej zrozumieć rynek i poznać oczekiwania nabywców. Kupujący natomiast mają możliwość, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak wygląda uprawa, hodowla i przetwórstwo w danym gospodarstwie, by mieć pewność, co do jakości i świeżości produktów. Sprzedaż bezpośrednia pozwala również utrzymać kontrolę nad cenami, a tym samym nad zyskami, ze względu na wyeliminowanie pośredników. Dzięki temu produkty sprzedawane są po konkurencyjnych cenach. Dla rolników handel detaliczny jest sposobem na wsparcie lokalnej społeczności, tworzenie miejsc pracy i wzmacnianie ekonomicznej samowystarczalności regionu. Kupując lokalne produkty, konsumenci wspomagają zrównoważone praktyki rolnicze i redukują ślad węglowy, zmniejszając emisję gazów cieplarnianych, ponieważ żywność nie musi pokonywać długich tras transportowych.
Sprzedaż produktów rolnych bezpośrednio z gospodarstwa ma wiele zalet. Należy tu wymienić, m.in.:
- jakość i świeżość – konsument kupuje na miejscu, może nawet ustalić termin odbioru produktu
- pochodzenie i przejrzystość – można dowiedzieć się więcej o metodach uprawy czy hodowli oraz o stosowanych nawozach i środkach ochrony roślin
- wparcie lokalnej gospodarki – kupujący wpierają miejscowych rolników, co przekłada się na wzrost ekonomiczny regionu
- sezonowość i różnorodność – w sprzedaży często pojawiają się produkty sezonowe, co zachęca do urozmaicenia nimi codziennej diety i ma pozytywny wpływ na zdrowie – poza tym rolnicy oferują unikatowe odmiany swoich wyrobów, które nie są dostępne w tradycyjnych sklepach czy marketach
- niższe ceny – można negocjować ceny i uzyskać atrakcyjne oferty.
W rolniczym handlu detalicznym istnieje wiele różnych możliwości sprzedaży, które rolnicy mogą wykorzystać do udostępniania swoich produktów bezpośrednio konsumentom. Oto kilka popularnych form:
- sprzedaż z zagrody – sklep w gospodarstwie; można dokonać zakupów bezpośrednio u gospodarza
- stoisko na targach rolniczych, festiwalach spożywczych i imprezach kulinarnych – gospodarze często uczestniczą w tego typu wydarzeniach, gdzie mogą prezentować i sprzedawać swoje produkty; to doskonała okazja, aby dotrzeć do większej liczby klientów i zapromować swoją markę
- lokalne rynki, bazarki, targowiska – rolnicy mogą sprzedawać swoje wyroby regularnie w określonych miejscach i czasie; takie rynki przyciągają zarówno mieszkańców danego terenu, jak i turystów, którzy poszukują świeżej i dobrej żywności
- sprzedaż online – w erze cyfrowej coraz więcej producentów rolnych korzysta z platform sprzedażowych, aby dotrzeć do jak największego grona konsumentów;
- można tworzyć swoje strony, a nawet sklepy internetowe bądź korzystać z istniejących już platform e-commerce, gdzie zainteresowani mogą zamawiać produkty online i odbierać je lub otrzymywać w wygodny sposób.
Zakupy bezpośrednio z gospodarstwa bądź od rolnika dają nam mnóstwo korzyści, począwszy od oszczędności finansowych, a na własnym zdrowiu kończąc; przy okazji przyczyniają się do ochrony klimatu i środowiska.
Nie można zapomnieć, oczywiście, o wartości dodanej, jaką jest zawieranie nowych znajomości i pielęgnowanie relacji międzyludzkich, kiedy to – po czasach pandemii – takich kontaktów tak bardzo nam potrzeba.
Agnieszka Rużycka
Artykuł opracowany we współpracy z Łódzkim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w Bratoszewicach
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
|