KalendarzRolników.pl
Nie masz jeszcze konta?

Partnerzy portalu

Partner serwisu Województwo Podlaskie
Partner serwisu Anwil Grupa Orlen
Partner serwisu Polski Cukier
Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
Krajowa Rada Izb Rolniczych
KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
27 grudnia 2020

Jak pomóc żołądkowi po świętach?

Święta, sylwester, Nowy Rok to dla wielu czas długich biesiad. To, co dobre dla zmysłów nie zawsze korzystnie wpływa na pracę naszego układu trawienia i żołądka. Dlatego prezentujemy kilka porad, które pomogą wam złagodzić objawy niesympatycznych „świątecznych pamiątek”, takich jak wzdęcia, zaparcia i zgaga.

Wzdęcia

Występowanie wzdęć związane jest z nadmierną ilością gazów w jelitach, w okresach poświątecznych może pojawić się także u osób, które zazwyczaj nie mają z nim problemu (dzieje się tak ze względu, na posiłki, które spożywamy często w tym okresie). 
Naturalnymi sposobami pozwalającymi poradzić sobie ze wzdęciami mogą być gorące herbatki z kopru lub kminku. Przed wypiciem najlepiej je przecedzić. Dla tych, którzy nie przepadają za ziołowymi herbatkami polecamy natomiast okłady z termoforem

Zaparcia

Przyczyna zaparć nie różni się bardzo od czynników powodujących zgagę czy wzdęcia. Ich występowanie wzmaga „świąteczne nieumiarkowanie w jedzeniu i piciu” a także brak aktywności. Właśnie dlatego polecamy porządny spacer, który powinien korzystnie wpłynąć na pracę naszych jelit. Po powrocie można spróbować, którejś z potraw wymienianych często w „antyzaparciowym” menu, np.: kiszonej kapusty, śliwek, jabłek, kasz.  

Na zgagę

Poczucie dyskomfortu w przełyku, charakterystyczne uczucie pieczenia pojawia się najczęściej po spożyciu potraw słonych i pikantnych, ale także słodkich. Jak poradzić sobie ze zgagą z wykorzystaniem prostych, domowych metod? Wśród naturalnych leków wymieniane są owoce suszone (np. banany i morele) oraz płatki migdałowe. Przydatna może być także herbata z rumianku

Zapobiegaj!

To bardzo trudne, ale warto także działać prewencyjne. Zgadze, zaparciom i wzdęciom zapobiec może odpowiednie przyprawianie potraw, ruch a także poskromienie apetytu. Może warto, któryś z tych czynników włączyć do katalogu noworocznych postanowień?

 

kontakt1.jpg
Magdalena Przybylak-Zdanowicz

Dziennikarka i współautorka poradników zielarskich, kosmetycznych (z serii "ABC Kosmetyki Naturalnej") i kulinarnych. Miłośniczka gotowania, kuchni francuskiej, kosmetyki naturalnej i powrotu do źródeł.

Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
drukuj  
REKLAMA

Redakcja

Wydawca

WDR
ul. Modra 23
87-807 Włocławek
www.wydawnictwodr.pl

 

Tu nas znajdziesz

Napisz do nas


pozycje oznaczone * muszą być wypełnione